مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب

همانطور که می دانید، سنگ، یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود. به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلبی در مورد مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب بنویسیم.

مزیت استفاده از سنگ در ساختمان سازی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، نمی توان از همه سنگ ها برای این کار و همچنین در هر کاربری متفاوتی در اجزای مختلف ساختمان استفاده کرد. در ادامه این مطلب کوتاه، به ویژگی ها و مشخصه  های اصلی سنگ های ساختمانی مانند: سنگ مرمریت و تراورتن و … اشاره می کنم.

سنگ ساختمانی مناسب

چرا انتخاب سنگ ساختمانی مناسب اهمیت دارد؟

هریک از سنگهای ساختمان به دلیل گوناگونی مواد تشکیل دهنده و همچنین شرایط تشکیل دارای خواص و ویژگی های منحصر به فرد هستند. بعضی ها بسیار با دوام در مقابل ضربه و تغییرات آب و هوایی، بعضی ها بسیار زیبا و براق و بعضی ها بسیار گران قیمت و … هستند. هر کدام نسبت به دیگری معایب و مزایایی دارد. به همین جهت انتخاب سنگ مناسب با توجه به این ویژگی ها با توجه به نوع کاربری اهمیت ویژه ای دارد.


چه عواملی در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب موثر هستند؟

پیش از هر چیزی، باید کارایی سنگ را مد نظر قرار بدهید. همانطور که می دانید، هر سنگی با کاربرد مشخص، ویژگی های مشخصی نیز دارد. بعد از تعیین کردن کاربرد سنگ، می توان در مورد عوامل ثانویه مثل رنگ، مشخصات فنی  و دوام بحث و بررسی کرد.

چه عواملی در انتخاب سنگ ساختمانی موثر هستند؟

رنگ سنگ

یکی از مهم ترین مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی، رنگ آن است. جالب هست بدانید که رنگ سنگ، بر روی قیمت آن نیز تاثیر می گذارد. هرچند که رنگ سنگ، بیشتر برای معماران اهمیت دارد. با این حال، مهندسان عمران نیز در زمان انتخاب سنگ، توجه ویژه ای به رنگ آن می کنند.

برای مثال، سنگ های آهکی تیره، مناسب نمای خارجی نیستند. چراکه به مرور زمان، بر اثر تابش خورشید و همچنین آلودگی محیطی، زیبایی خود را از دست می دهند. دلیل دیگر اهمیت رنگ این است که نمی توان سنگ را به راحتی رنگ زد. حتی اگر هم چنین عملی انجام شود، علاوه بر زیبایی به دوام سنگ نیز آسیب وارد می شود.

پیش از این، به تاثیر رنگ بر قیمت سنگ اشاره کردیم. دلیل این موضوع به کمیاب بودن بعضی از سنگ های رنگی بر می گردد. به عنوان مثال، سنگ های گرانیت با رنگ های قرمز، سبز یا لاجوردی، نسبت به سایر سنگ ها کمیاب بوده و قیمت بیشتری نیز دارند.

ویژگی های سنگ مناسب نمای خارجی ساختمان

دوام سنگ

شاید اگر بگوییم یکی از مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب، دوام آن است، پر بیراه نگفته باشیم. با این حال، در اغلب موارد به این ویژگی مهم توجه نمی شود. چرا می گوییم دوام، یکی از بارز ترین ویژگی ها و مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب است؟

زیرا سنگ باید در برابر عوامل مختلفی مثل هوازدگی، مواد شیمیایی، ضربه و غیره مقاوم باشد. عوامل موثر دیگر بر روی دوام سنگ، محل و نوع نصب آن است. پیش از این به تاثیر شرایط جوی روی عمر مفید سنگ های ساختمانی، اشاره کردیم.

سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای

مقاله زیر را حتما بخوانید:


بافت سنگ

بافت سنگ نیز یکی دیگر از مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب را تعیین می کند. سرعت فرسایش سنگ های درشت دانه، خیلی سریع تر از سنگ های ریز دانه است. زیرا سنگ های درشت دانه نسبت به تغییرات دما، حساسیت بیشتری نشان می دهند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

تخلخل

هرچه میزان تراکم سنگ، کمتر باشد یعنی متخلخل تر است. به بیان دیگر تخلخل سوراخ های موجود در سنگ هستند. تراکم سنگ را می توان یکی از مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب دانست. این ویژگی در میزان چسبندگی و مقاومت سنگ در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین وزن سنگ تاثیر دارد.

تخلخل سنگ تراورتن

ویژگی های سنگ ساختمانی مناسب نمای خارجی ساختمان

سنگ هایی که به طور معمول برای نمای خارجی به کار می روند مانند: تراورتن نما باید علاوه بر موارد مطرح شده، باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشند.

در لیست زیر ویژگیهای لازم برای سنگ نما را بیان میکنیم:

  • ظاهر زیبا
  • مقاوم در برابر سرما و یخبندان
  • مقاوم در برابر گرمای شدید
  • مقاوم در برابر سایش
  • قابل صیقل کاری و برش
  • نداشتن عناصر فلزی مثل آهن
  • امکان چسبندگی قوی با ملات
  • ثبات رنگ
  • مقاوم در برابر تابش آفتاب
  • وزن سبک تر نسبت به دیگر سنگ ها

و به طور خلاصه سنگ تراورتن سنگی است که تقریبا در تمامی شرایط بالا از سنگهای دیگر وضعیت مناسب تری دارد.


ویژگی های سنگ ساختمانی مناسب برای دیوار داخلی

احتمال ضربه خوردن و سایش سنگ، همیشه وجود دارد. به همین دلیل بسته به مورد استفاده، لازم است ویژگی های مختلفی را داشته باشد. ویژگی های زیر، مهم ترین مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب تزئینات داخلی هستند.

  • ظاهر زیبا
  • سطح بدون تخلخل
  • مقاومت در برابر مواد مختلف مثل شوینده ها
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاوم در برابر ضربه

مقاله زیر را حتما بخوانید:

و به صورت خلاصه سنگ تراورتن و مرمریت جزو بهترین انتخاب ها برای این دیوار های داخلی هستند.

در سنگ های متراکم، امکان نفوذ رطوبت و آلودگی وجود ندارد. در نتیجه، عمری طولانی تر داشته و دیرتر فرسوده می شوند.


خرید اینترنتی سنگ ساختمانی

برچسب‌ها :


انتشار در: 30 فروردین, 1399
بروز رسانی در: 14 اسفند, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 - 34 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش