جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا

جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا

در مقاله زیر که گردآوری شده از پژوهش های سنگ و صنعت ساختمانی است در ابتدا سهم هر قاره از میزان معادن کشف شده در جهان را بررسی میکنیم و سپس به جزئیات جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی میپردازیم.

سهم و رتبه قاره های جهان از معادن سنگ ساختمانی

ذخایر سنگ های ساختمانی و تزئینی، در اروپا ، آسیا ، آفریقا ، آمریکای شمالی و جنوبی شناسایی شده است. به طوری که قاره اروپا ، به ویژه در کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، یونان ، پرتغال ، لهستان در مقام نخست ، آسیا به ویژه کشورهای ایران ، چین ، تایلند ، تایوان ، ترکیه ، سوریه ، عربستان سعودی ، کره جنوبی ، هند در مقام دوم ، قاره آفریقا به ویژه کشور مصر مقام سوم ، در قاره آمریکای جنوبی کشورهای برزیل ، آرژانتین در مقام چهارم ، قاره آمریکای شمالی ایالات متحده و کانادا در مقام پنجم و اقیانوسیه کشور استرالیا در مقام ششم قرار دارند.

جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی

با اکتشاف و استخراج سنگ در کشورهای مختلف، اکنون رقبای جدیدی وارد بازار کار جهانی سنگهای ساختمانی و تزئینی شده اند. رقبایی که با بهره گیری از مزیت هایی مانند نیروی کار ارزان ، فقدان فشارهای زیست محیطی ، منابع سرشار و متنوع، توان جذب سرمایه گذاری و فناوری، توسعه زیربنای اقتصادی ( حمل و نقل و ارتباطات و …) می توانند در آینده بازار جهانی سنگهای ساختمانی و تزئینی ، نقش کلیدی ایفا کنند و در عرصه تجارت سنگ مطرح شوند . ایران به لحاظ تنوع رنگ و جنس سنگ و ذخایر قابل توجه آن موقعیت ویژه ای نسبت به دیگر کشورها دارد. در حال حاضر عمده مواد اولیه ( سنگ خام مورد نیاز) واحدهای فراوری سنگ کشور از طریق معادن داخلی تأمین می شود. اگرچه بعضی از واحدها به صورت جزئی از سنگ وارداتی (عموما سنگ مرمر) استفاده می نمایند.

معدن سنگ تراورتن عباس آباد ایران

معادن متعدد و تنوع سنگ ها در ایران

کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی خاص و همچنین دوران های تفاوت زمین شناسی خواستگاهی خوب برای تشکیل مواد معدنی در طول اعصار قبل بوده است. ایران از لحاظ گستردگی و تنوع سنگ ساختمانی و نما در جایگاه خوبی در جهان قرار داشته استان های کردستان ، لرستان ، همدان ، اصفهان ، مرکزی ، خراسان رضوی ، آذربایجان غربی ، یزد ، قم و بخش هایی از شمال کشور ذخایر غنی و بزرگی از سنگ های ساختمانی و تزئینی (تراورتن مرمرمرمریتگرانیت) را در اختیار دارند. همین امر موجب شده است که ایران پس از چین، هند و ایتالیا به عنوان چهارمین تولید کننده سنگ جهان محسوب شود .

ایران چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ های ساختمانی

در عرصه تولید سنگ های ساختمانی و تزئینی در حال حاضر ۵ کشور سالانه نزدیک به ۷۰ درصد استخراج سنگ های یاد شده را به عهده دارند . براساس آخرین آمار موجود از تولید سنگ های ساختمانی و تزئینی در کشورهای جهان ، کشورهای چین، هند، ایتالیا، ایران و اسپانیا ۵ کشور عمده تولید کننده سنگ های ساختمانی و تزئینی در جهان هستند که چین ۲۱/۷۸ درصد از تولید ، هند ۱۶/۴۵ درصد ، ایتالیا ۱۲/۹۶ درصد ، بران ۱۰/۳ درصد و اسپانيا ۸/۹۹ درصد از تولید سنگ های ساختمانی و تزئینی را داشته اند. ایران با وجود آنکه چهارمین تولید کننده سنگ های ساختمانی و تزئینی در جهان است ولی در صادرات این صنعت موفق عمل نکرده است (برای اطلاعات بیشتر مقاله معضلات صادرات سنگ ایران را مطالعه نمایید).

رشد صنعت سنگ در جنوب شرقی آسیا به ویژه در چین ، مالزی ، تایلند و تایوان مرهون گسترش بخش ساختمان است که در نهایت سرمایه گذاری در صنعت سنگ های ساختمانی و تزئینی را رونق بخشیده است.

برای مشاهده ی سنگ های ساختمانی میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید:

برگرفته از پژوهش های پریسا منظری



انتشار در: 29 شهریور, 1399
بروز رسانی در: 1 آذر, 1402
دیدگاه‌ها
  1. سقاحقیقی :

    خیلی استفاده کردم. اطلاعات دقیق و مناسب درموردسنگ.

    19 مهر 1401 - 6:08 ب.ظ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

69 - = 63

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش