آنچه باید در مورد نمای سنگی برج پیزا بدانید

برج پیزای ایتالیا

یکی از جذاب ترین و مشهورترین دیدنی های اروپا و حتی جهان، برج کج پیزا واقع در کشور ایتالیا است. به صورتی که این بنای دیدنی و جذاب سالیانه گردشگران زیادی را از تمامی کشورهای اروپا و جهان جذب می کند و می توان گفت اغلب تورها از این برج دیدن می کنند. برج پیزای ایتالیا دارای زاویه است و همین زاویه دار بودن آن باعث شده است که تمامی افراد آن را به عنوان یکی از معماری های عجیب دنیا شناسایی کنند.

  1. معرفی و تاریخچه برج پیزای کشور ایتالیا
  2. دلیل کج بودن برج پیزا
  3. نمای سنگی برج پیزا
  4. معماری داخلی برج پیزا
  5. معماری و طراحی برج پیزا

معرفی و تاریخچه برج پیزای کشور ایتالیا

در واقع برج پیزای ایتالیا یک برج ناقوس برای کلیسای جامع شهر پیزا است که هم اکنون نیز درست در کنار و روبروی این کلیسای قدیمی و جامع قرار دارد. کلیسای پیزا سومین بنای تاریخی شهر پیزا است و دارای اهمیت بسیاری است. هدف از ساختن برج پیزا ساخت یک عبادتگاه و ناقوس بوده است. در قرن دوازدهم میلادی مقامات کلیسای جامع و کاتولیک شهر پیزا برای ساخت عبادتگاه و یک برج ناقوس شهرشان تصمیم به ساخت برج پیزا در کنار کلیسای جامع، گرفتند. ساخت برج پیزا در سال 1173 میلادی آغاز شد و فردی به نام Bonanno Pisano (بونانو پیزانو) مسئولیت ساخت این برج را به عهده گرفت. بونانو پیزانو از معماران فعال ایتالیا در آن زمان بود که تخصص اصلیش در ساخت مجسمه بود. این برج در ابتدای کار کج بنا نشده است و طراحی مناسبی داشته است.

برج پیزا

دلیل کج بودن برج پیزا

در اواسط طراحی و ساخت برج پیزا بونانو پیزانو متوجه شد که برج دارای کمی انحنا است. غالبا دلیل کج بون برج پیزا را نرم بودن خاک موجود در سطح زیرین این برج می دانند و طبق نظریه اکثر کارشناسان دلیل زاویه دار شدن برج همین موضوع است. به همین دلیل بود که ساخت برج پیزا به دلیل کج بودن آن و همچنین نتیجه ندادن راهکارهای عمود شدنش در نهایت متوقف شد. پس از آن، در قرن چهاردهم میلادی گروه دیگری از معماران و کارشناسان زبده شهر مسئولیت ساخت برج و تکمیل آن را به عهده گرفتند و در نهایت، در سال 1372 میلادی ساخت برج به اتمام رسید.

ارتفاع برج پیزا در حدود 56 متر است اما آن قسمت از برج که در داخل زمین فرو رفته و منجر به کج شدن آن شده است، ارتفاعی در حدود 56.5 متر دارد. عرض دیوارهای این برج در قسمت پایینی در حدود 2.5 متر است. وزن آن نیز 14.500 تن برآورد شده است.

برای رسیدن به بالاترین قسمت برج پیزا باید در حدود 295 پله را پشت سرگذاشت.در سال 1990 میلادی برج پیزا دارای زاویه 5.5 درجه بود اما در سال های 1993 و 2001 میلادی برخی از کارشناسان و معماران زبده شهر پیزا و کشور ایتالیا روی برج بازسازی های انجام دادند که در نتیجه این بازسازی ها زاویه و شیب این برج به حدود 4 درجه کاهش پیدا کرد و در حدود 45 سانتی متر عمودی تر و صاف تر شد. البته کشور ایتالیا برای این بازسازی مبلغ 200 میلیون یورو را هزینه کرد تا توانست این نتیجه را دریافت کند.

نمای سنگی برج پیزا

نمای سنگی برج پیزا

جالب است بدانید که نمای سنگی برج پیزا به طور کامل از سنگ مرمر خالص ساخته شده است. اولین طبقه این برج در سال 1173 میلادی ساخته شد و ستون های بزرگی داشت که از سنگ مرمر ساخته شده بودند. در کنار هر یک از ستون های مرمری این برج فضاهای توخالی مانند پنجره ساخته شده است که طرح های منحنی شکل دارد. در واقع این طرح های منحنی شکل مرمری در داخل ستون های برج نیز مشاهده می شود. نمای کلی برج نیز یک استوانه در نظر گرفته شده بود و به صورت طبقه به طبقه تا بالا پیش می رفت.

سنگ مرمر یکی از متریال های مقاوم برای ساخت و ساز در آن زمان به شمار می رفت و می توان گفت که دلیل استفاده از سنگ مرمر در آن زمان همین مقاوم بودن آن بوده است و علاوه بر آن، به دلیل درخواست مردم رنگ مرمر سفید برای ساخت برج پیزا در نظر گرفته شد. اما می توان گفت که به دلیل تناسب رنگ و همخوانی برج با کلیسای جامع شهر پیزا رنگ مرمر سفید برای ساخت این برج در نظر گرفته شد تا برج پیزا به عنوان ناقوس و عبادتگاهی برای کلیسا شناخته شود.

نفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت

مقاله زیر را حتما بخوانید:


معماری داخلی برج پیزا

زمانی که داخل برج و در قسمت پایینی آن قرار می گیرید، به طور کامل متوجه عظمت و شکوه این برج می شوید. علاوه بر نمای برج پیزا داخل آن نیز به طور کامل از سنگ ساخته شده است. سنگ هایی با ظرافت زیاد که باعث زیبایی آن شده است. همانطور که گفته شد، در نمای سنگی برج پیزا از سنگ مرمر استفاده شده است که این سنگ ها به دست هنرمندان ماهر تراش داده شده اند و به ظرافت و زیبایی برج افزوده اند.

طبق تفکر اکثر مردم داخل برج پیزا باید پر از گنجینه های ارزشمند و ریزه کاری های معماری باشد اما در واقع اینگونه نیست. به عبارتی، در داخل برج پیزا هیچ چیز خاصی وجود ندارد. داخل برج پیزا کاملا خالی است و تنها شکوهی که فرد مشاهده می کند پله های مرمری برج است که بازدیدکنندگان با استفاده از این پله ها می توانند به بالای برج بروند. پله های برج نیز بسیار باریک هستند و تنها یک نفر می تواند روی آنها قرار گرفته و به بالای برج برود.

پیشنهاد ما این است که قبل از ورود به داخل برج پیزا در ابتدا به طور کامل از زیبایی و شکوه نمای آن که با استفاده از سنگ مرمر ساخته شده است، لذت ببرید. این برج 192 ستون دارد که هر یک از این ستون ها منحصر به فرد می باشند و زیبایی خاص و جالب خود را دارند.

 داخل برج پیزا

معماری و طراحی برج پیزا

در رابطه با فردی که معمار اصلی این برج بوده است اختلاف نظر وجود دارد. به صورتی که برخی از افراد بیزانو را به عنوان معمار اصلی این برج می شناسند و برخی دیگر گلیلمو را به عنوان تاثیرگزارترین فرد در ساخت این سازه می دانند. اما در پایه ی این برج کتیبه ای از جنس برنز قرار دارد که نام بوبانو پیزانو روی آن قرار گرفته است. این کتیبه نیز در سال 1820 کشف شد.

برای طراحی برج پیزا و نمای سنگی برج پیزا از سبک معماری Diotisalvi الگوبرداری شده است. همچنین در ساخت برج توجه فراوانی به بناهای فلورانس یا همان Flirence Baptistery شده است. علاوه بر آن، در ساخت ناقوس این برج نیز معمار به برج ناقوس سنت نیکولا توجه کرده است و می توان گفت که ناقوس برج پیزا بر اساس ناقوس سنت نیکولا طراحی و ساخته شده است. به صورتی که مشاهده تخصصی و کارشناسانه این دو ناقوس می توان به شباهت های آنها پی برد.

مقاله زیر را حتما بخوانید:

کاربرد سنگ اسلب در نمای داخلی ساختمان

برچسب‌ها :


انتشار در: 11 اسفند, 1398
بروز رسانی در: 18 آذر, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 4 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش