چگونه سنگ فرش دلخواه خودمان را بسازیم؟

ساخت سنگفرش

اگر به دنبال زیبا سازی فضای بیرونی خانه خود هستید که کمی از حالت عادی در بیاید، ساخت سنگ فرش با سنگریزه به حیاط، باغ، یا مسیر رفت و آمد شما حالت خاص و غیر منتظره ای میدهد. نگران نباشید، نیازی به ابزار و مصالح گران قیمت و پر دردسر نیست.

مصالح مورد نیاز: سنگریزه های صاف یا قلوه سنگ های موجود در حیاط، مخلوط بتون، ماسه و خاک سنگ برای زیر کار و طرح شما کافی است.

اقای مارک پاورز، مهندس ساختمان خانه های قدیمی، از سنگ های ۴ و ۵ سانتی صیقل داده شده و سنگ های دکوراتیو استفاده کرده است تا این سنگ فرش کروی شکل را بسازد که با توجه به سایز مکان شما و سنگی که انتخاب میکنید میتوان آن را بزرگ و کوچک کرد. فقط مطمئن شوید که سنگها را برای استحکام و پایداری بیشتر روی لبه قرار دهید.

همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب سنگ فرش مناسب


زمان بندی پروژه

روز اول: سنگ ها را دسته بندی کنید و الگو را مورد نظر را بکشید.

روز دوم: زیر کار را آماده کنید، سنگها را تنظیم کنید و صبر کنید تا بتون سفت شود.

روز سوم: سنگها را به جای خودشان ببرید.

۱- سنگها را دسته بندی و آماده کنید

سنگها را نزدیک پروژه پخش کنید. گرد و خاک را از بین ببرید و سنگهایی با رنگ و اندازه یکسان را در ظرف های جدا نگه دارید.

ساخت سنگ فرش

۲- سنگ ها را بچینید

شن و ماسه را به عمق ۷ سانت در یک قاب چوبی پخش کنید. میتوانید این قاب را با تخته سه لا یا حتی پلاستیک های فشرده بسازید.

قلوه سنگ رودخانه ای را به صورت عمودی و با توجه به الگوی دلخواهتان در شن قرار دهید و هر شکلی دوست دارید به آن بدهید. در حین کار، شن باعث میشود تا سنگها در جای خود بمانند. سنگها باید محکم کنار هم قرار بگیرند و وسط سنگها به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در آخر از موزائیکی که ساخته اید عکس بگیرید و اندازه های دقیق را یادداشت کنید.

چیدن سنگ فرش

۳. محل اجرای پروژه را آماده کنید.

هنگام انتخاب فضای پروژه، این نکته را باید در نظر داشته باشید که سنگ فرش یا باید دقیقا هم سطح یا کمی بالا تر از زمین اطرافش باشد که آب روی آن جمع نشود و حالت گودال وپیدا نکند.

فضای مورد نظر را از هر طرف به اندازه 30 سانت بزرگتر از سنگ فرش و به عمق 15 تا 20 سانت بکنید. (این کار باعث میشود که پی کارتان از نظر جمع شدن اب، مناسب باشد و فضای کافی در اطراف موزائیکتان وجود خواهد داشت تا لبه ها را بعدا به ان اضافه کنید.

15 سانت خاک برای فرش کردن وبه اندازه 2 سانت از خاک سنگ را به منطقه آماده شده اضافه کنید.

مخلوط بتونی خشک را به اندازه یک لایه در مرکزمحل نصب سنگ فرش بریزید.

جای سنگ فرش

۴- مخلوط بتون را خیس کنید.

با استفاده از اسپری باغبانی یا شیلنگ که سر آبپاش را به آن نصب کرده اید، به آرامی مخلوط بتون را مرطوب کنید تا زمانی که بافت آن از حالت پودری به حالت نیمه مرطوب در بیاید.

مخلوط کردن بتن سنگ فرش

۵- شکل سنگ فرش را روی مخلوط علامت بزنید.

برای موزائیک های گرد ، یک سر دو میخ را به یک نخ گره بزنید و به طول شعاع دایره ببرزد.

یکی از میخ ها را درون خاک ، در مرکز دایره فرو ببرید و نخ را صاف بکشید . سپس در مخلوط بتون با میخ دوم یک دایره بکشید. دایره دوم را با نصف شعاع و به صورت چشمی بکشید.

الگو سنگ فرش

۶- سنگهای مرکزی را در جای خود قرار دهید.

برای محکم کردن سنگ فرش، ابتدا زیر سنگ ها را در مخلوط بتون فرو ببرید و سپس آن را در مرکز دایره قرار دهید ( بعدا وقتی همه سنگها در جای خود قرار گرفتند مخلوطی از دوغاب را بین منافذ میریزیم. به مرحله ۱۰ نگاه کنید.)

از مرکز شروع کنید و از بیلچه برای کندن یک سوراخ کوچک در مخلوط بتون خیس استفاده کنید.

اولین سنگ لبه را در سوراخ قرار داده و دور ان را با بتون پر کنید و با انگشتان خود ان را به سمت بالا نگه دارید.

سنگ های سنگ فرش

۷- سنگها را در امتداد سنگ مرکزی بچینید.

با استفاده از بیلچه، چاله های کوچکی در مخلوط بتون و درست کنار لبه های صاف سنگ مرکزی، بکنید.

دومین و سومین سنگ را جایی کنار سنگ اول قرار دهید. دوباره از انگشتانتان استفاده کنید تا اطراف سنگها را از مخلوط بتون پر کنید.

چیدن سنگ های سنگ فرش

۸- مطابق الگو، سنگها را بچینید.

از مرکز به سمت بیرون کار کنید. همان طور که در مرحله هفت گفته شد سنگها را بچینید و فاصله میان سنگها باید سفت شود و سنگها باید از وسط، به هم برخورد کنند.( این کار کمک میکند تا سنگهای هم اندازه را کنار یکدیگر قرار دهید و سنگهای کوچکتر و بزرگتر خودشان را نشان دهند. مانند تصویر). سعی کنید در حین انجام کار ارتفاع سنگها را حفط کنید.

چیدن الگو

۹- سنگهای باقیمانده را بچینید.

وقتی چیدن یک قسمت کوچک را به پایان رساندید یک ۴×۴ را اطراف ان قرار دهید و با یک چکش مخصوص، سنگها را هم سطح کنید.( در اینجا از ۴×۲ استفاده نکنید زیرا ممکن است سر بخورد و طرح شما را خراب کند.)

وقتی سنگ فرش کامل شد ، مرحله پایانی، یعنی حاشیه گذاری را انجام دهید . با یک پوشش، یعنی با یک اجر یا تخته سنگ، دور کار را بچینید تا منجسم بماند.

هر فاصله ای که در موزائیک وجود دارد را با یک مخلوط ماسه بپوشانید و سپس موزائیک را برای سفت کردن بتون زیر سنگها ، مرطوب کنید و آن را با یک پلاستیک بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت اجازه دهید تا استراحت کند.

هم سطح سازی سنگ فرش

۱۰- مخلوط ماسه را روی کار بریزید

پلاستیک روی سنگ فرش را بردارید و مطمئن شوید که سنگها خشک شده اند.

مخلوط ماسه را روی سنگها پخش کنید و هر بار روی یک قسمت کوچک کار کنید و ازیک قلم نقاشی برای پخش کردن مخلوط روی قسمت های فاصله دار بین سنگها استفاده کنید.

نکته: هرچه ماسه بیشتری استفاده کنید، سنگ فرش سفت تر میشود.

پخش بتن روی سنگ فرش

۱۱- مخلوط ماسه را تمیز کنید و به آن شکل دهید.

کم کم مخلوط رویی را مرطوب کنید تا کاملا تمیز شود ( میتوانید در این مرحله ماسه بیشتری استفاده کنید، البته اگر اولین لایه پس از خیس شدن خیلی نشست کرده باشد)

به مخلوط اجازه دهید تا آب را جذب کند و سپس برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بماند. از یک قلم موی سفت برای شکل دادن به محل اتصال سنگ ها استفاده کنید

مرطوب کردن بتن

۱۲- بگذارید سنگ فرش خشک شود.

سنگ فرش را با یک پلاستیک تا زمانی که در حال استراحت است، برای حفظ رطوبت آن بپوشانید. برای سفت تر شدن، روی موزائیک را بردارید و چند بار در روز، آن را خیس کنید. خشک شدن کامل آن دو هفته زمان میبرد، البته بستگی به هوا دارد.

وقتی کاملا خشک شد، سنگ ها را با یک پارچه نم دار تمیز کنید تا باقیمانده بتون از روی سنگ ها پاک شود.

خشک کردن بتن سنگ فرش


انتشار در: 11 آذر, 1399
بروز رسانی در: 14 شهریور, 1400
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 7 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش