کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

آجر یکی از قدیمی ترین متریال های ساختمان سازی محسوب می شود. همواره در طول تاریخ، آجر جزء پر طرفدار ترین مصالح ساختمانی بوده است. به همین دلیل، کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها نیز قابل چشم پوشی نیست.


علت محبوبیت آجر برای معماران

دلیل محبوبیت آجر برای معماران، در دسترس بودن، سازگاری با شرایط جوی مختلف، عمر طولانی و قیمت مناسب شمرده می شود.آجر های قدیمی در مقایسه با سنگ تراورتن ، مقاومت بالایی نداشتند و به مرور زمان، جای خود را به آجر های نسوز دادند. این آجر ها در رنگ ها و مدل های مختلف، کاربرد های متفاوتی را دارند.

جالب است بدانید که این روز ها حتی در نمای داخلی ساختمان هم از آجر نسوز استفاده می شود. به دلیل این تنوع بالا، می خواهیم کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها را با هم مرور کنیم.

کاربرد آجر نسوز

آجر نسوز چیست ؟

بد نیست قبل از اینکه به بررسی کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها بپردازیم، آن را معرفی کنیم. این آجر ها از ترکیب خاک چینی با مواد نسوز و پخته شدن گِل آن ساخته می شوند. مواد نسوز، دوام و مقاومت آجر را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. پس از آن، آجر ها نه تنها در برابر حرارت و آتش بلکه در مقابل ضربه های فیزیکی و مواد شیمیایی نیز مقاوم می شوند.آجر های نسوز، تخلخل بسیار کمتری نسبت به نوع سنتی و قدیمی خود دارند. همانطور که می دانید، این تراکم بالا نیز به عمر مفید آجر، اضافه می کند.


انواع آجر های نسوز

همانطور که از اسم این آجر ها مشخص است، مهم ترین ویژگی شان، مقاومت حرارتی بالای آن ها است که سنگ های تراورتن توانستند بهتر از آجر ها آن را پوشش دهند. به همین دلیل می توان آن ها را در هر ساختمانی اعم از مسکونی یا صنعتی، استفاده کرد.

اجازه بدهید تا برای راحت تر شدن مطالعه، یک لیست از انواع آجر های نسوز را معرفی کنیم. سپس به کاربرد آن می پردازیم.

  1. آجر نسوز سیلیسی
  2. آجر نسوز ویژه
  3. آجر نسوز آلومینیومی
  4. آجر نسوز قلیایی

هرکدام از انواع آجر های نسوز، حاوی مواد نسوز مختلفی هستند. بر اساس نوع مواد و مقداری که در هر آجر به کار می رود، مقاومت متفاوتی را به دنبال دارند.

انواع اجرهای نسوز

کاربری های آجر نسوز

  • نمای ساختمان
  • دکوراسیون داخلی
  • کوره های صنعتی

آجر های نسوزی که در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • آجر نسوز شومینه
  • آجر نسوز نما
  • آجر نسوز دکوراتیو
  • آجر نسوز رستیک
  • آجر نسوز صخره ای
  • آجر نسوز لعابی
  • آجر نسوز کوره
  • آجر نسوز مشکی
  • آجر نسوز سفید

تنوع این لیست، شگفت انگیز است. فکرش را می کردید کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها تا این اندازه زیاد باشد؟ همانطور که می دانید، هرکدام از این آجر ها، در قسمتی خاص به کار می روند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

کوره های صنعتی

در لیست بالا، به کاربرد آجر نسوز در ساختمان های صنعتی اشاره کردم. تا سال 1960، برای پوشش داخلی کوره ها از ترکیب خاک نسوز و کربن استفاده می شد.با این حال پس از ابداع و تولید آجر های نسوز، از آن ها برای پوشش داخلی دیواره های کوره ها استفاده می شود. این مورد، جزء اولین کاربرد های آجر نسوز بود.

کاربرد آجر نسوز در شومینه

به شومینه ها دقت کرده اید؟ آجر های زیبایی دارند. این طور نیست؟ گذراندن یک شب برفی در مقابل حرارت آتشی که از شومینه ساطع می شود هم دلچسب است.

آجر های نسوز، جداره داخلی و خارجی شومینه ها را می پوشانند. به این ترتیب، دیگر خطر آتش سوزی و غیره وجود ندارد. می توانید تا خود صبح با خیالی آسوده، مقابل شومینه بنشینید و بارش برف را تماشا کنید.


کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها و نمای داخلی

آجر های نسوز، تنوع رنگی جالب و اندازه های مختلفی دارند. به همین دلیل در زیبا تر شدن نمای داخلی ساختمان ها نیز به کار می روند.از آجر های نسوز مختلفی برای زیبایی دکوراسیون ساختمان ها استفاده می شود. آجر های دکوراتیو، رستیک، لعابی و صخره ای از جمله آجر های نسوزی هستند که در نمای داخلی به کار می روند.

بیشترین استقبال در بکار گیری آجر نسوز در نمای داخلی، برای آشپزخانه، دیوار پشت تلوزیون و دیوار شومینه است. با این حال، هیچ محدودیتی برای معماران و طراحان وجود ندارد.در موارد بسیاری، افراد از سبک رستیک پیروی می کنند. به این ترتیب، تمام نمای داخلی ساختمان را با آجر نسوز رستیک می پوشانند.

همانطور که اشاره کردیم، آجر های نسوز در برابر مواد شیمیایی مثل انواع اسید ها، مقاومت دارند. به همین دلیل نگرانی بابت شست و شوی آن ها با مواد پاک کننده قلیایی، وجود ندارد.


کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها و نمای خارجی

کاربرد آجر های نسوز، بیشتر از چیزی هست که فکرش را بکنیم. بیشترین کاربرد آن ها که احتمالا شما هم دیده اید، نمای خارجی ساختمان است.به دلیل مقاومت حرارتی، مقاومت فیزیکی و همینطور تراکم بالایی که آجر های نسوز دارند، گزینه بسیار مناسبی برای پوشش نمای ساختمان هستند.

از طرفی دیگر، مقاومت آجر های نسوز در مقابل آلاینده ها، تابش خورشید و ذرات معلق نیز قابل توجه است. از این رو، استفاده از آجر نسوز در نما، عمر مفید ساختمان را افزایش می دهد.

دوام آجر نسوز در برابر ضربه و وزن، باعث شده که آن ها را نه تنها در نما بلکه در کف پوش نیز به کار ببرند. یکی دیگر از کاربرد های آن، همین کف پوش ها هستند.

مقاومت رطوبتی بالای آجر نسوز، آن را به گزینه محبوبی برای کفپوش های داخلی و حتی حیاط ها تبدیل کرده است. با استفاده از این آجر های جذاب می توانید رنگ و بوی دیگری به حیاط منزل خود ببخشید.

آجر نسوز در نما خارجی

در نهایت

همانطور که با هم بررسی کردیم، تنوع آجر های نسوز در طرح، رنگ و اندازه، بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می کنیم که پیش از نصب آن ها، کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها را مد نظر قرار دهید.

همچنین پیش از نصب، طرحی را در ذهن خود داشته باشید. حالا می توانید با استفاده از چسب مخصوص یا ملات سیمان، آن ها را در کنار هم قرار بدهید. به این ترتیب، طرحی بی نظیر را خلق می کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برچسب‌ها :


انتشار در: 30 فروردین, 1399
بروز رسانی در: 2 تیر, 1400
دیدگاه‌ها
  1. شادی :

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

    24 خرداد 1400 - 6:41 ب.ظ
  2. مدیر :

    سلام
    خیر

    12 مرداد 1400 - 2:25 ب.ظ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 + = 52

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش