۱۸مورد از عجیب ترین ساختمان های دنیا

در طول تاریخ ، سبک معماری یک کشور یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی و اجتماعی بوده است. امروزه، تکنیک های ابتکاری ساخت و ساز به علاوه ابزار و روش های نوین تفکر، تقریباً توان وسیعی در گسترش و ابتکار عمل در این حوزه ی هنری به ما می دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با عجیب ترین ساختمان ها در سراسر جهان که از ترکیب سبک معماری قدیمی و جدید، طبیعی و مدرن ساخته شده اند آشنا کنیم.

۱/ افلاک نما ایندیرا گاندی، هند (Indira Gandhi Planetarium)

افلاک نما ایندیرا گاندی

این ساختمان خیره کننده در سال 1993 درهند ساخته شد. طراحی این ساختمان چشم نواز دقیقا با توجه به کاربرد آن به عنوان افلاک نما از سیاره زحل الهام گرفته شده است. این افلاک نما با قطر 21 متر بزرگترین افلاک نما درقاره آسیا است. نام این سازه حیرت انگیز و خاص، «ایندیرا گاندی» در واقع نام یکی از نخست وزیران و بحث برانگیز ترین رهبران هند بود.


۲/ هتل آتشفشانی شکل مونتانا مجیکا، شیلی (Montaña Mágica Lodge)

هتل مونتانا مجیکا هتلی با معماری منحصر بفرد در یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی در شیلی واقع شده است. نمای ساختمانی این هتل به شکل آتشفشان می باشد که به جای گدازه های اتشفشانی، آب از آن فوران می کند. این هتل فقط دارای نه اتاق با امکانات مدرن مجهز است. این ساختمان با طراحی باورنکردنی و شگفت انگیز در قلب طبیعتی بکر و جذاب در منطقه هوئلو هوئلو شیلی، آمریکای جنوبی قرار دارد.


۳/ خانه ی توالت فرنگی، کره جنوبی (Toilet-Shaped House)

خانه ای در شهر سوون کره جنوبی به شکل توالت فرنگی که طراحی آن توسط موسس سازمان جهانی توالت، آقای سیم جک معروف به آقای توالت انجام شده است. این خانه که در ابتدا به عنوان خانه ی شخصی او بود بعد از مرگ وی در سال 2017 به موزه نمایشگاهی تبدیل شد. علت مشهور بودن سیم جک به آقای توالت، به دنیا آمدن او در همین مکان است. او معتقد است این نشیمنگاه محلی برای تفکر و سلامتی است.  


۴/ آسمان خراش چوبی، روسیه (Sutyagin House)

این بنای چوبی متروکه که بی شهابت به خانه های کتاب های داستانی نیست، بر اساس ادعای سازندگانش بلندترین خانه چوبی جهان است. ارتفاع باورنکردنی این سازه 44 متر با 13 طبقه است. سازنده این ساختمان چوبی حیرت انگیز، Nikolai Sutyagin، خلبان جنگنده و گانگستری روسی بوده که ایده ساخت آن به دلیل سفر های او به ژاپن و نروژ و دیدن خانه های چوبی بوده است.


۵/ ساختمان پیانو و ویالون، چین (Piano and Violin Building)

 این ساختمان با الهام از آلات موسیقی از پنل های شیشه ای شفاف ساخته شده و شامل پله برقی و یک پله برای ساختمان اصلی پیانو است که دو سالن کنسرت در آن جای گرفته است. این ساختمان شگفت انگیز بر خلاف اسم آن، به عنوان نمایشگاهی برای نمایش نقشه های منطقه های جدید شهر هاینان چین ساخته شده است. به دلیل طراحی منحصر به فرد آن، حالا یکی از جاذبه های گردشگری محبوب به حساب می آید و از آنجا که تازه عروس ها عکس های خود را در کنار این سازه زیبا میگیرند, این سازه “رمانتیک ترین ساختمان در چین” نامیده می شود.


۶/ خانه ی حلزونی، مکزیک (Nautilus House)

این خانه منحصر به فرد و به شکل حلزون در سال 2006 توسط معمار مشهور مکزیکی «خاویر سنوسیاین» ساخته شده است. ایده اصلی ساخت چنین سازه ای زمانی کلید خورد که اعضای یک خانواده ۴ نفری، تصمیم گرفتند تا در خانه ای که بیشتر با طبیعت در هماهنگی است، زندگی کنند. این خانه از توری های فلزی لانه مرغ که به صورت فشرده درآمده اند ساخته شده است. این تکنیک باعث می شود تا ساخت های مارپیچی و انحنای بنا، بدون نیاز به دیوار های نگهدارنده انجام شود. علاوه بر ظاهر خارق العاده این سازه، استفاده از مصالح طبیعی و فضا سازی خاص، احساسی لطیف و واقعی را به ببینده انتقال می دهد. باغی که داخل این خانه هنری و مدرن ایجاد شده است نیز بیانگر هماهنگی آن با طبیعت است.


۷/ ساختمان پرایس واتر هوس کوپرز، انگلیس (PricewaterhouseCoopers Building)

عجیب ترین ساختمان ها در جهان

عنوان سازگازترین ساختمان با محیط زیست را شرکت پرایس واتر هوس کوپرز به نام خود کرده است. این ساختار حیرت اور با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، یک سیستم پیشرفنه فناوری اطلاعات را مدیریت میکند به طوری که این سیستم به کارمندان این امکان را می دهد تا نور و دما را در فضای خود متناسب با نیازهای شخصی تغییر دهند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

۸/ شهر بدون کربن “مصدر”، ابوظبی (Masdar City)

شهر بدون کربن “مصدر” با مساحت 6 کیلومتر مربع، پروژه شهری زیست پایدار، منطقه مسکونی – تجاری در امارت متحده عربی است. این شهر وابسته به انرژی خورشیدی و دیگر منابع تجدیدپذیر، قرار است کلان شهری بدون آلاینده کربنی باشد.


۹/ جزیره کریستال، روسیه (Crystal Island)

جزیره رویایی کریستال

این ساختمان چشم نواز که در 10 کیلومتری شهر مسکو قرار است ساخته شود، از هم اکنون به عنوان بلندترین و رویایی‌ترین طرح ساختمانی دنیا مشهور شده‌است. زیر بنای این هرم 701 متر مربع خواهد بود. در فضای خارجی این برج باور نکردنی پنل‌های خورشیدی در کنار توربین های بادی نصب شده اند که برق مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کنند. جزیره کریستال در منطقه «ناگاتینو پنینسولا» و در کنار رودخانه مسکو ساخته شده و تمام نیازمندی‌های یک زندگی شهری را درون خود دارد.


۱۰/ کاخ فردیناند شوال، فرانسه (Ferdinand Cheval Palace )

ساخت این کاخ باور نکردنی در فرانسه بیشتر از هر سازه ی دیگری به طول انجامیده است. «جوزیف فردیناند شوال» ، پستچی روستایی، برای ساخت آن به مدت 33 سال سنگ های آن را جمع آوری کرد. او به واسطه شغل اش هر روز 32 کیلومتر پیاده راه میرفت و اغلب تنها بود. از همین رو شروع به خیال پردازی میکرد که در نهایت باعث ساخت این سازه حیرت انگیز شد. طبق افسانه ها، او ابتدا سنگ ها را در جیب خود می گذاشت اما پس از مدت کوتاهی که اندازه سنگ ها بزرگتر شد، آنها را با یک سبد و چرخ دستی جمع آوری و حمل میکرد. برای ساختن این کاخ او اغلب شب ها با نور چراغ نفتی کار میکرد.


۱۱/ ساختمان موزهMBW، آلمان (BMW Welt)  

ساختمان موزه بی ام و

این ساختمان  چشم نواز نه تنها قدیمی بلکه به یک منبع انرژی تجدید پذیر تبدیل شده است به طوری که سقف این ساختمان با پنل های خورشیدی پوشانده شده است و از تهویه طبیعی استفاده میشود. علاوه بر این پنل های بزرگ خورشیدی زیر آفتاب به سرعت گرم شده و به تنظیم دمای ساختمان کمک می کنند.


۱۲/ خانه مکعبی، هلند (Cubic Houses)

 این سازه خیره کننده هنگامی که از سازنده آن (Piet Blom) خواسته شد تا روی یک پل عابر پیاده خانه ای بسازد، این طرح منحصر بفرد را اجرا کرد. تعداد مکعب های به کار برده شده ۳۸ عدد است که همگی به صورت کج روی یک قطب شش ضلعی قرار گرفته اند. کف و ستون ها سیمانی و اسکلت هر کدام از چوب است. داخل هر مکعب به سه قسمت تقسیم شده که از طریق راه پله باریکی قابل دسترسی است. در قسمت میانی محل خواب و حمام قرار دارد و در بالاترین قسمت یک منطقه اضافی است که به عنوان اتاق خواب دوم یا محل زندگی دیگری استفاده می شود


۱۳/ خانه های کپسولی ناکاگین، ژاپن (Nakagin Capsule Tower)

ساختمان برج کپسول ناکاگین ، طراحی شده توسط کیشو کوروکاوا، معمار معروف ژاپنی، در سال 1972 ساخته شد. ایده “معماری همزیستی” نخستین بار توسط او مطرح شد. این ساختمان پیش ساخته با 144 خانه کپسولی، شبیه قفسه هایی پر از ماشین لباسشویی است که گویی کنار هم قرار گرفته اند. داخل این خانه ها با ساده ترین وسایل مبله شده و دستشویی آن به اندازه دستشویی های هواپیما است. این خانه‌ها برای کارمندانی که ساعات طولانی در طول هفته مشغول به کار بودند، ساخته شده بود.


۱۴/ خانه بشقاب پرنده متروکه، تایوان (The UFO Houses)

این خانه ها که در ابتدا قرار بود استراحتگاهی تفریحی برای ثروتمندان باشد، با شروع ساخت و ساز اتفاقات عجیبی در آنجا رخ داد. در هنگام ساخت به دلیل  ورشکستگی سازنده و سقوط یکی یکی کارگران با وجود طناب ایمنی و مرگ آنها، ساخت آن متوقف و به مکانی متروکه تبدیل شد.


۱۵/ خانه ی وارونه، استرلیا (House Attack)

اروین وروم، معمار استرلیایی، این خانه ی عجیب غریب معروف به “حمله خانه ای” را در سال 2006 ساخت. این خانه وارونه که بر روی سقف “موزه هنر مدرن ماموک” در استرلیا ساخته شده، اولین قطعه هنری مدرنی است که هنگام ورود به موزه مشاهده خواهید کرد. به گفته معمار آن، این خانه تمثیلی از بلا های ناگهانی است که گویی از آسمان بر سر ادم ها فرو میریزد.  


۱۶/ ساختمان رباتی، تایلند (Robot Building)

این ساختمان روباتي در منطقه ای تجاري در بانكوك تايلند واقع شده و برای بانک آسیا طراحی شده است تا تأثيرات كامپيوتری شدن بانكداری را منعكس كند. معماری این ساختمان ترکیبی از علاقه به فناوری و هنر مدرن است.


۱۷/ خانه ی رقصان، پراگ (The Dancing House)

خانه رقصان پراگ

خانه ی رقصان نام یک ساختمان معروف در شهر پراگ است. تاریخچه این بنا به اواخر جنگ جهانی دوم بر می گردد، زمانی که ساختمان قبلی در این محل با بمباران از بین رفت. بعد از انقلاب مخملی رئیس جمهور چک پیشنهاد ساخت این سازه را به عنوان سنبلی از از آزادی و زندگی پر از امید مطرح کرد. ساخت این بنا از سال 1994 آغاز شد و به مدت دو سال به طول انجامید. نمای خارجی این ساختان  مانند اسمش رقصان جلوه می کند و در طراحی آن، از دو رقصنده معروف، فردی آستیر و جینجر راجرز الهام گرفته شده است.


۱۸/ ساختمان رسوبی، آلمان (Hundertwasser Building)

ساختمان هاندرتواسر

معماری نمای خارجی این ساختمان مسکونی در آلمان الهام گرفته شده از اشکال سنگ های رسوبی است و دارای 105 آپارتمان در 12 طبقه می باشد. داخل این ساختمان خلاقانه یک دریاچه مصنوعی، زمین بازی و حیاط است. ساختمان رسوبی با رنگ امیزی خاص خود بی شباهت به شهر پریان و کتاب های داستانی نیست.



انتشار در: 18 آبان, 1399
بروز رسانی در: 2 تیر, 1400
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

85 - = 76

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش