آشنایی با مضرس، فلیم و شیار دار کردن سنگ

مضرس و فلیم کردن - شعله در سنگ

در این مقاله سعی داریم با چند واژه و عملیات فراوری که برای ایجاد طرح و افزایش اصطکاک و چسبندگی سنگ انجام میشود، آشنا شویم. مانند فلیم کردن سنگ و شیار دار کردن و مضرس کردن سنگ

مضرس کردن سنگ

مضرس (Mozerras) در لغت نامه دهخدا به معنای سرسخت کردن و ایجاد سختی است. در سنگ هم دقیق همین کار را انجام میدهد. در این عملیات مجموعه ای از فرآیند ها که برای ایجاد سختی و همچنین طرح بر روی سطح سنگ صورت میپذیرد. ایجاد طرح های شیار دار و یا طرح های خوردگی و از نگاه دیگر برای افزایش میزان چسبندگی و اصطکاک در سطح سنگ. از جمله روش های متداول سندبلاست، شات بلاست، تیشه ای کردن، فلیم یا سوزاندن سطح سنگ و شیار دار کردن آن است.

فلیم کردن سنگ

فلیم (Flame) در زبان انگلیسی به معنای شعله است. فلیم کردن نیز عملیاتی است که در آن با شعله متمرکز و با حرارت بالای آتش، توسط دستگاه یا به صورت دستی بر روی سطح سنگ میگیرند که باعث ذوب شدن برخی مواد متشکله درسطح سنگ شده (سوزانده شدن) و از حالت براق بودن و صیقلی بودن خارج میشود. این بدان علت است که سنگ الاستیسیته بسیار کمی دارد که بر اثر حرارت از سطح آن جدا میشود.

از این عمل برای افزایش اصطکاک بر روی سطح سنگ استفاده میگردد که معمولا در رمپ پارکینگ ها و نقاط شیب دار که سنگ گرانیت کار شده است استفاده میگردد.

این کار توسط دستگاه برش هوا در محل نصب نیز میتواند انجام شود که طبیعتا دقت کمتری از دستگاه دارد.

در ویدئوی زیر میتوانید عملیات فلیم کردن سنگ توسط دستگاه را مشاهده کنید.


شیار دار کردن سنگ

شیار دار کردن نیز یکی از عملیاتی است که جهت ایجاد شیار بر روی انوع سنگ انجام میشود. شیار دار کردن با اهداف ایجاد طرح و برای زیبایی و همچنین افزایش اصطکاک بر روی سنگ ها صورت میپذیرد. به عنوان مثال مرمریت طرح چوب را با شیار دار کردن شبیه الوار های برش خورده و نصب شده چوبی میکنند. و یا سنگ های گرانیت در کف پارکینگها را برای افزایش اصطکاک شیار دار میکنند.


ایجاد اصطکاک در سنگ - فلیم کردن
مضرس کردن سنگ
شیار دار و مضرس کردن سنگ
شیار دار کردن سنگ

برچسب‌ها :


انتشار در: 7 مرداد, 1399
بروز رسانی در: 24 مرداد, 1402
دیدگاه‌ها
  1. مرادی :

    بسیار جالب و کامل

    26 شهریور 1399 - 11:03 ق.ظ
ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش