اصلاح سنگ های قبر با تصاویر بی حجاب زنان و واکنش شهرداری

سنگ قبر با پوشش کامل اسلامی در ایران اسلامی

سخنگوی شهرداری تهران:

انتشار تصاویر زنان بدون حجاب کاملا غیر قانونی است!

او در تشریح روند اصلاح سنگ های مزار با تصاویر بدون پوشش کامل موها گفت: بدون شک آرامستان‌ها در فرهنگ غنی، سنت‌های ملی و اعتقادات دینی ما تعریف مشخصی دارد و برای آن حدود و تعاریفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، در همین راستا هم جامعه از سازمان بهشت زهرا(س) انتظار دارند که این موارد به دقت رعایت شود.

عبدالمطهر محمدخانی افزود: این حدود و موارد فرهنگی هم صرفا مربوط به تصاویر خانم ها نیست برای مثال نصب کتیبه‌های عکس و یا متن بالاسری قبر ها به صورت حجیم که در سال‌های اخیر خیلی هم رایج شده موضوعی است که هم در اعتقادات اسلامی پذیرفته نیست و هم از سوی دیگر برای شهروندان موجبات اذیت و آزار را فراهم می‌کند؛ در حقیقت نصب کتیبه‌هایی با ارتفاع بعضا بسیار زیاد تردد مردم در آرامستان را با مشکل مواجه می‌کند، به شکلی که شهروندان باید برای رفتن بر سر مزار عزیزانشان از میان احجام و بلندی‌های ناشی از نصب همین کتیبه‌ها و سنگ قبرهای نامتعارف عبور کنند و سازمان بهشت زهرا در ماه‌های اخیر مشغول و درگیر این موارد است.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در مورد تصاویر زنان بدون پوشش کامل اسلامی نیز، اساسا اصل انتشار، کار خلاف است، یعنی حتی واحدهای اداری، تجاری و … نیز نمی‌توانند در نما و یا تبلیغات خود از این تصاویر استفاده کنند؛ البته موضوع تنها جنبه تبلیغات نیست، بلکه استفاده از این تصاویر ممنوع و غیرقانونی است و تصریح آن در قوانین کشور موجود است.

اخد تعهد اجرای اصول از خانواده متوفی

وی تاکید کرد: با این حال سازمان بهشت زهرا برای تاکید بیشتر بر این قانون در قراردادی که با خانواده متوفیان دارد برای در اختیار قرار دادن قبور، بندی دارد که در آن از خانواده ها این تعهد اخذ می شود که این مسائل را رعایت کنند مواردی همچون ممنوعیت نصب کتیبه و پرهیز از ایجاد ارتفاع زیاد برای قبور که ایجاد مشکل در تردد می کند و همچنین استفاده از آیات کامل قرآن و اسامی معصومین به این دلیل که پاگذاشتن روی آنها باعث بی احترامی نشود، منع شده و در کنار همه این موارد بندی هم برای عدم استفاده از تصاویر خارج از عرف بانوان آمده است.

او با تاکید بر اینکه این بندها تنها برای تاکید بیشتر در قرارداد شهرداری و خانواده متوفیان آمده است، افزود: در این دوره این بندها به این شکل مورد تاکید قرار گرفته است اما در حقیقت این تعهدنامه تاکید مضاعفی بر همان قوانین بوده و بدون آن هم به صورت طبیعی همه شهروندان ملزم به رعایت این قوانین هستند.

اصلاح ۹۸ سنگ قبر بی حجاب بهشت زهرا

ناصر امانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اصلاح ۹۸ سنگ قبر با تاکید بر اینکه موضوع را مدیرعامل سازمان بهشت زهرا پیگیری کرده است، اظهار کرد: بهشت زهرا قراردادی با خانواده متوفیان دارد که بند اول این قرارداد تاکید دارد که هرگونه نصب تصاویر به ویژه تصویر بانوان غیرمحجبه یا بی حجاب ممنوع است و خانواده متوفی در این قرارداد متعهد به عمل به این بند می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از خانواده‌های متوفیان علی‌رغم تعهد ارائه شده در قراردادشان، این بند را رعایت ‌نکرده‌اند، گفت: در چنین مواردی مسولان سازمان بهشت زهرا خانواده‌های این متوفیان را خواسته‌اند و به آنها متذکر شده‌اند که طبق قرارداد منعقده، اجازه نصب چنین تصاویر غیرمحجبه و مکشوفه ای از متوفیان را نداشته‌اند.

مطالبه مردمی برای مقابله با سنگ قبر های بدون پوشش کامل اسلامی!

وی افزود: از سوی دیگر، سازمان بهشت زهرا مطالبه مردمی ایجاد شده در قالب کمپین اینترنتی با تعداد امضا قابل توجه را پاسخ داده که از سازمان خواسته با این موضوع مقابله کند. مطالبه ای که از طرف برخی افراد و گروه های فرهنگی نیز مطرح شده است. به صورت مکرر خانواده‌ها و افرادی که به بهشت زهرا مراجعه می کنند با مسئولین بهشت زهرا صحبت کرده‌اند و در این سالها اعتراض کرده‌اند که رویه‌ی ناپسندی که در استفاده از تصاویر زنان بدون پوشش کامل ایجاد شده است فضای فرهنگی و معنوی بهشت زهرا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان بهشت زهرا اعلام کرده با این خانواده‌ها صحبت کرده و تفاهم شده تا در عین رعایت شأن و احترام خانواده ها و رعایت احترام قبور مسلمین نسبت به اصلاح این قبور، اقدام شود. کتیبه‌ها و احجام بزرگی که نباید نصب می‌شده برداشته شده و یا خود سنگ های قبور اصلاح شده است.

وی تاکید کرد: در این میان برخی مسائل حاشیه ای نیز قابل تامل است؛ بعضا افراد سودجویی در اطراف بهشت زهرا هستند که با دور زدن قوانین و مجموعه بهشت زهرا خارج از بهشت زهرا، سنگ قبرها را طراحی می کنند و به صورت عمدی و با هدف سودجویی و جذب مشتری و تشویق خانواده ها از تصاویر بدون پوشش کامل بانوان استفاده می کنند و به صورت غیرقانونی این سنگ ها را کار می کنند و بدون طی کردن روال عادی و دریافت مجوز سنگ را غیرقانونی نصب می کنند که باید برخورد با این افراد نیز بیش از پیش در دستور کار سازمان بهشت زهرا قرار بگیرد.

منبع: ایسنا



انتشار در: 28 شهریور, 1401
بروز رسانی در: 30 شهریور, 1401
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

76 - 72 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش