۱۰ ایده طراحی فضا با قلوه سنگ

۱۰ ایده طراحی فضا با قلوه سنگ

قلوه سنگ حاصل فرسایش تخته سنگ ها با یکدیگر و گردش آنها در بستر آب می باشد. امروزه این سنگ ها به یکی از رایج ترین مصالح جهت کاربری هایی همچون طراحی فضا با قلوه سنگ، ساختمان سازی، ساخت مصنوعات سنگی، راه سازی و تزئین سایر صنایع تبدیل شده اند. هرچند این محصولات با نام قلوه سنگ رودخانه ای شناخته می شوند، اما برداشت و تولید آنها از بستر رودخانه صورت نمیگیرد. شایان ذکر است که جمع آوری قلوه سنگ از بستر دریا و رودخانه ها غیر قانونی بوده و جرم محسوب می شود.

قلوه سنگ سفید در گابیون در رستوران به همراه درختچه

امروزه با گسترش رویکرد های جدید در معماری مدرن، از روش های مصنوعی و شبیه سازی شده در تولید انواع قلوه سنگ استفاده می شود. بعد از استخراج لاشه سنگ ها در معادن و تبدیل آنها به قطعات کوچک، با شبیه سازی حرکت سنگ ها در رودخانه توسط دستگاه های مخصوص، سطح قلوه سنگ ها پولیش شده و ساخت آن انجام می گیرد.


انواع قلوه سنگ

به طور کلی قلوه سنگ ها بر اساس رنگ و سایز دسته بندی می شوند. عمدتا سنگ هایی مثل سنگ چینی، سنگ تراورتن، سنگ مرمریت و مرمر در ساخت قلوه سنگ سفید – مشکی – خاکستری – قرمز و لیمویی کاربرد دارند. سنگ ها با توجه به نوع فرآوری، می تواند دارای سطحی شکسته، صاف و صیقلی باشند. قلوه سنگ رودخانه ای در سایز های ۳-۰، ۵-۳، ۸-۵ و ۱۱-۸ تولید و عرضه می شود.

قلوه سنگ سفید در گابیون در رستوران به همراه درختچه

قیمت مقرون به صرفه و مقاومت بالای قلوه سنگ رودخانه ای در برابر شرایط گوناگون آب و هوایی و همچنین تنوع رنگ – سایز این محصولات، باعث افزایش کاربرد آنها در حوزه های متنوع شده است. در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی 10 ایده طراحی فضا با قلوه سنگ خواهیم پرداخت.


ایده طراحی فضا با قلوه سنگ

در امر طراحی فضا، خرید قلوه سنگ در موارد زیادی به شما کمک خواهد کرد. از فضا و دکوراسیون های داخلی گرفته تا ساخت و ساز و محوطه سازی فضا های خارجی، این محصولات اجرای ایده های جذاب و زیبایی را میسر می سازند.

۱/ ساخت و یا تزئین آبنما

قلوه سنگ ها کاربرد زیادی در تزئین و ساخت آبنما دارند. این محصول اغلب به عنوان المان تزئینی در حوض آبنما ها بکار گرفته می شود. برخورد آب با قلوه سنگ های داخل حوض، صدایی دلنشینی ایجاد کرده و جلوه طبیعی آن را دو چندان می کند. در ساخت و طراحی بدنه برخی آبنما ها نیز از قلوه سنگ استفاده می شود.


۲/ زیبا سازی سنگ قبر

طراحی سنگ قبر مشخصه ها و متعلقات متنوعی را شامل می شود. قلوه سنگ ها نیز جزوی از این متعلقات هستند که در بخش های متفاوت سنگ مزار جهت افزایش جلوه آن بکار گرفته می شوند.


۳/ ساخت گابیون

گابیون یک قفس از جنس توری فلزی بوده که داخل آن با قلوه سنگ پر می شود. گابیون ها از اجرای پروژه های مهندسی گرفته تا طراحی فضا و ساخت مصنوعات دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله رایج ترین کاربرد های آن می توان به آبنما سنگی گابیون، ساخت دیوار، پله و محوطه سازی اشاره کرد.


۴/ دیوار سازی

از موارد دیگری که می توانیم در طراحی فضا با قلوه سنگ انجام دهیم، ساخت دیوار ها می باشد. استفاده از این محصول به عنوان سنگ دیوار در فضای داخلی به عنوان دیوار پشت تلویزیون – شومینه و فضای خارجی در غالب نما ورودی ساختمان نمای متفاوت و خاصی خلق خواهد کرد.


۵/ طراحی باغچه

یکی دیگر از ایده های طراحی فضا با قلوه سنگ که شما با استفاده از آن می توانید نمایی خلاقانه و زیبا داشته باشید، طراحی باغچه و فضا های سبز می باشد. بکارگیری قلوه سنگ بر روی سطح خاک، در عین سادگی، جلوه محیط را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. استفاده از قلوه سنگ بر روی خاک باغچه و گلدان ها علاوه بر جلوگیری از رشد علف های هرز، به حفظ رطوبت خاک آنها نیز کمک می کند.


۶/ ساخت پله سنگی

از ترکیب مصالحی نظیر گابیون و قلوه سنگ، به عنوان سنگ پله در حیاط، باغ و یا محوطه پارک ها نیز میتوان بهره گرفت. مقاومت بالای این محصولات، طول عمر و دوام آنها را در برابر محیط های نسبتا پر اصطکاک تضمین کرده است.


۷/ ساخت مسیر راهنما

شما می توانید به منظور راهنمایی و رسیدن مهمان و یا رهگذران به محل مورد نظر، از قلوه سنگ برای ساخت مسیر راهنما در کف حیاط، باغ و پارک استفاده نمایید. ایجاد مسیر راهنما و طراحی فضا با قلوه سنگ، علاوه بر نشان دادن راه به افراد، باعث ایجاد فضایی زیبا با جلوه ای جذاب در محوطه خواهد شد.


۸/ ساخت جوی آب

ممکن است تا به حال جوی های آب ساخته شده از قلوه سنگ را در فضا های سبز و پارک های در سطح شهر مشاهده کرده باشید. جوی آب از دیگر ایده های بسیار خوب برای طراحی فضا با قلوه سنگ به شمار می رود. شما می توانید با استفاده از ترکیب قلوه سنگ با صنایع دیگری چون آبنما، یک جوی آب برای محوطه خود ایجاد کنید و از مزایای آن چون نوای آرامش بخش شرشر آب لذت ببرید.


۹/ تزئین آکواریوم ها

از جمله دیگر موارد کاربرد قلوه سنگ میتوان به تزئین کف آکواریوم ها با آن اشاره کرد. استفاده از قلوه سنگ ها در بستر آکواریوم، جلوه طبیعی آن را دوچندان کرده و نمای زیبا تری از آکواریوم به نمایش خواهد گذاشت.


۱۰/ تزئین روف گاردن

استفاده از قلوه‌ سنگ‌ ها در روف‌ گاردن، از جنبه‌ های مختلفی مفید و موثر واقع می شود. قلوه سنگ ها می توانند در بخش های متفاوت روف گاردن نظیر باغچه، حوض آبنما در روف گاردن و یا به عنوان سنگ کف، مورد استفاده قرار بگیرند و به بهبود نمای روف‌ گاردن‌ ها کمک کنند.




انتشار در: 26 خرداد, 1403
بروز رسانی در: 11 تیر, 1403
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.