سنگ آذرین و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

سنگ آذرین

سنگ آذرین در زمین شناسی به سنگ ‌هایی اطلاق می‌‌شود که از انجماد مواد مذاب درون زمین ساخته می‌شوند. بسته به اینکه انجماد درون یا بیرون زمین انجام گیرد، نام سنگ به درونی یا بیرونی تغییر می ‌یابد. گرانیت از معروف ‌ترین انواع سنگ‌ های آذرین درونی است که در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی آن کاربرد های زیادی دارد. بازالت و ریولیت نیز نمونه‌ هایی از سنگ‌ های آذرین بیرونی هستند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

انواع سنگ های آذرین کدامند؟

محتوای درونی کره زمین از لایه‌ های گوناگونی تشکیل یافته است. ضخامت و جنس مواد تشکیل دهنده این لایه‌ها، با یکدیگر بسیار متفاوت است. این تنوع، به‌ دلیل تفاوت در ساختار آنها شکل گرفته و هر لایه ویژگی‌های خاص خود را داراست. وجود سنگ‌ها و مواد مذاب دربخش‌های داخلی زمین سالها پیش توسط دانشمندان کشف شده است.

در اثر فعل و انفعالات داخلی زمین و فشار گازها و تراکم آنها در این بخش، عمل جوشش ماگما یا همان ماده مذاب داخلی زمین همواره در جریان است.

گاه این مواد همراه با دود و بخار فراوان از دهانه کوه‌ ها به شکل آتشفشان خارج می‌شوند. پس از سرد شدن این مواد غلیظ و آتشین، که مدت زیادی هم به ‌طول می‌انجامد، سنگ ‌هایی تشکیل می ‌شوند که به سنگ آذرین بیرونی یا آتشفشانی معروفند. چنانچه عمل سرد شدن و تولید سنگ، در دهانه یا داخل زمین انجام گیرد، به محصول نهایی سنگ آذرین درونی گفته می‌شود.

شکل و ساختار این سنگ‌ ها با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و هر یک برای کاربرد های متفاوتی نیز مناسبند. برخی نمونه ‌ها به دلیل ساختار یکپارچه و منسجمی که دارند، در ساختمان سازی و نمای دکوراتیو آن کاربردی هستند.

انواع سنگ های آذرین

ویژگی‌ های سنگ آذرین کدامند؟

مواد آتشفشانی یا ماگما، طی سالها و در اثر فشار و حرارت داخلی زمین با هم ترکیب شده ‌اند. پس از سرد شدن و تشکیل سنگ، ماده حاصل نیز دارای ویژگی‌ های همین نوع مواد می‌باشد. برای مثال بسیاری از انواع سنگ‌ های آذرین، حاوی فلزاتی مانند مس، قلع و پلاتین هستند. درخشش نامحسوس این فلزات که بخشی از ماهیت سنگ را تشکیل می‌دهند، باعث زیبایی و نمای متفاوت برش‌ های آنها می‌شود که انتخاب آنها را برای مصارف ساختمانی و نماسازی کاملا موجه می‌نماید.

مراحل شکل‌گیری این نوع سنگ ‌ها بسیار جالب است. دمای بالا و سرد شدن تدریجی آنها در فرایند تولید طبیعی، آنها را به موادی محکم و با قوام تبدیل می‌کند.

این نوع سنگ در هنگام تشکیل تبلور یافته و به شکل کریستال درمی ‌آید. در برخی نمونه‌ ها، سفتی بلورهای تشکیل شده، رنگ آنها و جذابیت ظاهری، باعث شده تا از آنها به ‌عنوان سنگ نمای ساختمانی استفاده شود.

گرانیت، از نمونه‌ های پرمصرفی است که در صنعت ساختمان بسیار کاربردی و پرطرفدار است. رنگ‌های روشن و متنوع، درجه سفتی بالا، درخشش فوق ‌العاده و بلورهای درشت و زیبا را می‌ توان از دلایل اقبال عمومی به این سنگ ساختمانی بی‌نظیر به ‌شمار آورد.

ویژگی سنگ آذرین

نقش سنگ‌ های آذرین در ساخت و ساز و عملیات ساختمانی چیست؟

سطح زمین به ضخامت ۱۶ کیلومتر، از این نوع سنگ پوشیده شده است. اما دسترسی به نمونه‌ های مفید و کاربردی سنگ آذرین، به هیچ عنوان آسان نیست و طی عملیات استخراج سنگین و طولانی انجام می‌شود. به دلیل دشواری این کار و ارزش اقتصادی بالایی که این نوع سنگ‌ ها دارند، استفاده از آنها در ساختمان به عنوان پوشش کف یا نما، بسیار لاکچری بوده و برای زیبا و شیک نمودن نمای ساختمان، کاملا کارآمد و مفید است.

شرکت‌های ساختمانی بزرگ و معتبر، این روزها بخش مهمی از کار نما سازی ساختمان های خود را با این سنگ ‌ها به انجام می‌رسانند. قابلیت شستشوی آسان و پاکیزگی فوق ‌العاده این نوع سنگ‌ ها به دلیل صیقلی بودن، آنها را به متریال مورد علاقه سازندگان و کاربران ساختمان‌ های مدرن تبدیل نموده است. غیر از بنا های مسکونی، بسیاری از ساختمان‌ های اداری و موسسات نیز، سنگ ‌های ساختمانی آذرین را برای انجام عملیات ساختمانی و بازسازی نما انتخاب می‌کنند.

 اما این تنها نقش کاربردی سنگ‌های آذرین نیست و موارد استفاده فراوان دیگری نیز برای آنها وجود دارد. در ادامه این مطلب، شما را با نقش سنگ آذرین در دکوراسیون داخلی منزل آشنا می‌کنیم.


کاربرد سنگ آذرین در دکوراسیون داخلی

علاوه بر نمای بیرونی ساختمان و فضا های مشاء، نمای درون بنا  دکوراسیون داخلی نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است. صاف و صیقلی بودن سنگ‌ آذرین  به‌ کار رفته در بخش ‌های داخلی ساختمان، نه تنها فضا را زیبا و چشم ‌نواز می‌کند، بلکه به محیط جلوه اعیانی و لاکچری داده و بر قیمت و ارزش ساختمان اضافه می‌کند.

امروزه کمتر بنای مدرنی را می ‌بینید که از این نوع سنگ ‌ها، برای نمای داخلی و خارجی استفاده نکرده باشد.

در کدام بخش ‌های دکوراسیون داخلی از سنگ‌ های آذرین استفاده می‌شود؟

به ‌جرات می‌توان گفت امروزه استفاده از سنگ‌ های نمای زیبا و درخشان از نوع آذرین، در همه جای ساختمان‌ها  معمول و متداول است. از آشپزخانه تا سالن پذیرایی و از حمام و سرویس بهداشتی تا پوشش کف اتاق‌ ها همه جا سنگ‌ های ساختمانی آذرین کاربرد دارند. اما به‌ طور مشخص کاربرد سنگ ‌های صاف و صیقلی آذرین در سالن پذیرایی و آشپزخانه با بیشترین موارد موجود ثبت می‌شود.

قوام و سختی کم‌ نظیر این نوع سنگ‌ها نیز، باعث طول عمر بالای آنها شده که از نظر اقتصادی، صرفه کاربرد آنها را در دکوراسیون داخلی بیشتر می‌کند.

درخشش و صافی آینه ‌ای و امکان انجام نما شویی آسان بر روی آنها، از مزیت ‌های دیگر کاربرد این نوع سنگ ‌هاست.

نقش مهم گرانیت در دکوراسیون آشپزخانه

کاربرد سنگ آذرین از نوع  گرانیت در آشپزخانه به موارد متنوعی مربوط می‌شود. علاوه بر جلوه نما،سنگ رویه کابینت هم استفاده می‌شود که در سهولت استفاده و ایجاد نمای بسیار شیک و امروزی کاملا تاثیرگذار است.

بر خلاف نمونه‌ های سنگ مصنوعی، کیفیت بالا و دوام طولانی سنگ گرنیت طبیعی، باعث می‌شود تا حتی پس از سال‌ ها استفاده درخشش اولیه خود را حفظ نماید. همین موضوع، آن را برای سازندگانی که به دنبال مواد اولیه مرغوب و اصل هستند به متریال محبوب و انتخاب اول تبدیل نموده است.


کلام پایانی

در انتهای این نوشتار، بار دیگر ساختار طبیعی و جالب انواع سنگ آذرین را یادآور شده و دو نوع بیرونی و درونی این ماده را با منشا مشترک تکرار می‌کنیم.

سخت و متبلور بودن را می‌توان به‌ عنوان دو مشخصه اصلی این سنگ ‌ها نام برد. زیبایی و تنوع رنگ ‌ها هم از دیگر خصوصیات آنهاست. مجموعه این مشخصات و وجود معادن غنی از این سنگ‌ های گرانبها  با ارزش طبیعی، باعث شده تا کاربرد آنها در ساختمان سازی و نماسازی ساختمان روز به ‌روز بیشتر شود. ضمن اینکه سلیقه کاربران هم این نوع سنگ را به ‌دلیل کیفیت و صرفه اقتصادی به ‌خاطر طول عمر بیشتر، بر انواع مصنوعی و وارداتی ترجیح می‌دهد.



انتشار در: 2 بهمن, 1399
بروز رسانی در: 8 شهریور, 1400
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 - 25 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش