محبوب ترین مصالح ساختمانی

محبوب ترین مصالح ساختمانی

همانطور که می دانید، ساختمان سازی یکی از پر رونق ترین مشاغل در سراسر دنیاست. یکی از چالش های این شغل، انتخاب از بین محبوب ترین مصالح ساختمانی برای ساختن بنایی زیبا و با دوام است.بعضی از مصالح، طبیعی هستند و بعضی دیگر، حاصل تلاش محققان بوده و مصالح مصنوعی به شمار می روند. همچنین، مصالح طبیعی هم به شکل اولیه شان و هم پس از ایجاد تغییرات مورد استفاده قرار می گیرند.

قرار است در این مطلب، به بررسی رایج ترین مصالح ساختمانی بپردازیم. در عین حال، محبوب ترین مصالح و سنگ ساختمانی از نگاه انبوه سازان و مشتری ها را معرفی می کنیم.

محبوب ترین مصالح ساختمانی

سنگ های ساختمانی

سنگ ها یکی از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. دلیل این گستردگی کاربرد، در درجه اول به مقاومت بالا و در مراحل بعدی به طرح و رنگ متنوع و زیبای آن ها بر می گردد. از طرفی دیگر، سنگ ها در قسمت های مختلف ساختمان سازی اعم از نمای داخلی، خارجی و ساخت بخش هایی چون سرویس بهداشتی، به کار می روند. به همین دلیل می توان سنگ های ساختمانی را یکی از محبوب ترین مصالح دانست.

انواع سنگ های ساختمانی


آجر در طراحی دکوراسیون داخلی

آجر نیز از جمله مصالح ساختمانی است که قدمتی به اندازه تاریخ دارد. در گذشته، آجر به دلیل ساخت و پرداخت ساده تر، یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی شمرده می شد. با این حال، رفته رفته تغییرات بسیاری را به خود دید. حالا این روزها، آجر به شکل و شمایل سال های قبل به چشم نمی خورد.

آجر محبوب ترین مصالح ساختمانی

تغییراتی که روی این نوع از مصالح ساختمانی ایجاد شده، مقاومت آن را به طرز چشم گیری بیشتر کرده است. از این رو، آجر همچنان یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید.همانطور که می دانید، در گذشته از این مصالح برای نما استفاده نمی شد و تنها کاربرد آن در ساختن بدنه ی ساختمان بود. با این حال، امروزه نه تنها در نمای خارجی بلکه در نمای داخلی نیز از آجر استفاده می شود.

انواع آجر ساختمانی

شاید برای استفاده از آجر در نمای داخلی تعجب کردید. به همین دلیل، تعدادی از آجرهایی که در ساختمان ها به کار می روند را نام می بریم.

  • آجر نسوز
  • آجر جوش
  • آجر معمولی
  • آجر ماسه آهکی
  • آجر سفالی
  • آجر بتنی

مقاله زیر را حتما بخوانید:


بتن، محبوب ترین مصالح ساختمانی

بتن، مستحکم ترین مصالح ساختمانی است و استفاده از آن در ساختمان سازی، رواج دارد. از آنجایی که بتن باعث ضد زلزله شدن ساختمان می شود، از محبوب ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود. بتن، حاصل ترکیب کردن سیمان، ماسه و همینطور آب است. همانطور که می دانید، مواد اولیه آن ارزان و در دسترس هستند. همین امر باعث محبوبیت بیشتر بتن می شود.

از بتن، تنها برای ساخت بنا و محکم کاری آن استفاده نمی شود. بلکه جهت ایجاد پوشش بر کف ساختمان، دیوار های داخلی و خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.این مصالح ساختمانی بر اساس درصد ترکیب مواد اولیه، انواع مختلفی دارد. لازم به ذکر است که هر کدام از آن ها، درجایگاه مخصوص به خود، استفاده می شوند. گروه زیر، مهم ترین و پر کاربرد ترین انواع بتن هستند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

انواع بتن

  • بتن سنگین
  • بتن سبک
  • بتن متخلخل
  • بتن سبک هوادار
  • بتن پلیمری
  • بتن خود متراکم

چوب

چوب از ابتدایی ترین مصالح ساختمان سازی است که نظر انسان را به خود جلب کرد. همانطور که می دانید، کاربرد چوب در ساختمان سازی به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی، همچنان قابل چشم پوشی نیست. از این رو می توان آن را یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی دانست. به کار گیری چوب های طبیعی در ساختمان سازی، حس اصالت و آرامش را به فضا تزریق می کند. با این حال باید بدانید که هزینه آن نیز بیشتر از سایر مصالح ساختمانی است.

در میان چوب های طبیعی، چوب گردو بیشترین استحکام و قیمت را دارد.به دلیل قیمت بالا و امکان فرسودگی چوب طبیعی در طولانی مدت، چوب های مصنوعی تولید شدند. جالب است بدانید که چوب های مصنوعی، تنوعی بیشتر و استحکام بالاتری نیز دارند. به کار گیری چوب مخصوصا به عنوان کفپوش ساختمان باعث ایجاد حس بسیار خوب و گرما بخشیدن به داخل فضای خانه میشود.

انواع چوب های طبیعی و مصنوعی

  • چوب گردو
  • چوب بلوط
  • چوب راش
  • چوب ملچ
  • چوب روسی
  • چوب مصنوعی MDF
  • چوب مصنوعی نئوپان
  • چوب مصنوعی PVC
  • چوب مصنوعی HDF
  • چوب ترموود

بیشترین کاربرد چوب ها در ساختمان سازی، به کف پوش ها بر می گردد. با این حال، زیبایی منحصر به فرد این نوع از مصالح ساختمانی، باعث شد که سرامیک هایی با طرح چوب نیز به بازار بیایند.

چوب محبوب ترین مصالح ساختمانی

کاشی و سرامیک در طراحی داخلی

کاشی و سرامیک یکی از متنوع ترین و در عین حال، محبوب ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. تنوع جنس، طرح، رنگ و اندازه های مختلف آن ها، دست افراد را برای انتخاب کردن، باز می گذارند. همانطور که می دانید، بیشترین کاربرد کاشی و سرامیک در حمام و سرویس بهداشتی است. با این حال، با تنوعی که در سال های اخیر به چشم می خورد، می توان از آن ها در نمای داخلی نیز استفاده کرد. به دلیل ضخامت نازک کاشی، فقط در بخش هایی از نمای داخلی ساختمان به کار می رود.

در حالی که سرامیک را می توان هم در پوشش دیوار ها و هم در کف ساختمان استفاده کرد.یکی از انواع سرامیک ها که اخیرا با محبوبیت زیادی مواجه شده را می توان سرامیک چوب فاکس دانست. میزان شباهت این سرامیک به چوب آنقدر زیاد است که در نگاه اول، قابل تشخیص نیست.از طرفی، قیمت آن نسبت به چوب کمتر بوده و ماندگاری بیشتری نیز دارد. بنابراین اگر می خواهید نمایی شبیه به چوب داشته و هزینه زیادی نکنید، چوب فاکس محبوب ترین مصالح ساختمانی برای شما خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

سخن آخر

در این مطلب به معرفی مصالحی که به عنوان محبوب ترین مصالح ساختمانی شناخته می شوند، پرداختیم. برخی از آن ها مثل سنگ، در کنار استحکام بالا، زیبایی چشم گیری دارند.برخی دیگر مثل چوب طبیعی، زیبایی خیره کننده داشته و عمرشان کوتاه تر از سنگ است. به همین جهت توصیه می کنیم پیش از انتخاب متریال ساختمان، به کیفیت و هزینه آن ها توجه نمایید.


رایج ترین مصالح ساختمانی



انتشار در: 3 اردیبهشت, 1399
بروز رسانی در: 11 دی, 1401
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 27 = 29

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش