تشخیص سنگ نمای خوب

۷ فاکتور مهم خرید سنگ نمای خوب

در این مقاله قصد داریم تا بتوانیم معیار های تشخیص سنگ نمای خوب را تا جای ممکن به زبان ساده، بیان کنیم.

سنگ طبیعی در نمای ساختمان میتواند از یکی از جنس های (به ترتیب الویت) تراورتن و مرمریت باشد.

معیار های مشترک انواع جنس سنگ ها برای تشخیص سنگ نما خوب

۱/ ابعاد و ضخامت سنگ

سنگ های نما غالبا در ایران در ابعاد طولی عرضه میشوند. عرض سنگ های طولی با ترتیب استفاده در ابعاد ۴۰ سانت، ۳۰ سانت، ۵۰ و ۶۰ سانت میباشد. حال هرچه طول یا قد و پای این سنگ ها بیشتر باشد، سنگ بهتر خواهد بود. به سنگ های طولی با قد و پای بلند به اصطلاح شمش میگویند که از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند (بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر).

در مورد ضخامت سنگ باید دقت شود که ضخامت های برش دقیقا به یک اندازه باشد. برای بررسی این مورد کافیست دسته سنگ را از بقل مشاهده نموده و بررسی کنید. ضخامت سنگ های طبیعی نما غالبا ۱۷ میلیمتر میباشد.

ضخامت سنگ تراورتنن در نما

۲/ طرح سنگ (سورت و درجه بندی)

بطور کلی هرچه طرح سنگ یکدست تر و بدون غده و رنگ های ناهمگون متضاد باشد از نظر ظاهری زیباتر و بهتر خواهد بود و به تبع آن دارای قیمت بالاتری نیز خواهد بود. در مورد سنگ های تراورتن هرچه سنگ روشن تر و رنگ های متناقض کمتری در آن دیده شود بهتر خواهد بود.

در گالری زیر میتوانید نمونه هایی از تراورتن های روشن به تیره (از سمت راست به چپ)را مشاهده نمایید.

۳/ مشخص بودن قیمت سنگ

سنگ ساختمانی به دلیل طبیعی بودن و فاکتور های فراوان کیفی، دارای قیمت دقیقی نمیباشد. در این حال قیمت گذاری سنگ هایی که در بازار شاخص و به اصطلاح شناس نیستند، دشوار میشود. به همین سبب توصیه میگردد از سنگ های مرسوم استفاده نموده و قیمت و کیفیت را با استعلام و مشاهده محصولات چندین فروشنده (حداقل ۳ مورد ) بررسی نمایید.

نمای سنگی رومی
پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

نحوه تشخیص سنگ های تراورتن

۱/ نوع سنگ

سنگ های تراورتن در ایران دارای ده ها نوع (معدن) میباشد. بسته به کیفیت عناصر تشکیل دهنده تراورتن، این سنگ ها دارای مقاومت های متفاوتی میباشند و از آنجایی که سنگ تراورتن جزو سنگ های شکننده محسوب میشود، مقاومت آن از فاکتور های مهم طبقه بندی به شمار میرود. در نگاه کلی سنگ ها را در سه دسته کلی طبقه بندی کرده ایم که در لیست زیر میتوانید مشاهده نمایید.

  1. مقاومت و کیفیت عالی: آتشکوه – عباس آباد – دره بخاری
  2. مقاومت و کیفیت خوب: آبگرم – حاجی آباد -طبس – کاشان – تکاب – آذر شهر
  3. مقاومت و کیفیت متوسط: ابیانه – طرق – میاندوآب
طرح ها و رنگ های سنگ تراورتن

۲/ ساب خوب در مورد انواع سابیده (تراورتن)

یکی از مهمترین معیارهای یک سنگ ساختمانی خوب در میان انواع فراوری براق (سابیده) داشتن ساب خوب و براق است. این امر تا حدی در کیفیت محصول نهایی تاثیر دارد که اگر بهترین سنگ را با ساب متوسط یا ضعیف عرضه کنید محصول نهایی ضعیف خواهد بود و اگر بدترین سنگ ها را با ساب قوی داشته باشیم، محصول ما ارزنده و با کیفیت و زیبا خواهد بود.

سنگ تراورتن عباس آباد سورت 3 دی ماه ۴۰۱


۳/ کیفیت فراوری رزین و اپوکسی

سنگ های تراورتن که در کاربرد نما به کار میروند به دلیل دارا بودن خلل و فرج، بایستی در سطح، با رزین فراوری شود. این امر سبب میشود که حفره های موجود در سطح با رزین همرنگ پر شود. کیفیت رزین یا اپوکسی و مواد بکار رفته اهمیت ویژه ای دارد. چرا که در صورت بکار بردن مواد با کیفیت پایین رزین از حفره ها طی مرور زمان جدا میشود و بالاتر از سطح قرار میگیرد و به مرور زمان از سنگ جدا میشود.

۴/ کوره بودن یا نبودن

ساب زنی سنگ نما در کارخانه

سنگ های تراورتن دارای فراوری سطحی اپوکسی در سطح می‌باشند. حال برای خشک شدن اپوکسی در سطح میتوان به دو روش ۱/ کوره و ۲/نور یا گرمایی طبیعی (غالبا خورشید یا پنل های حرارتی) عمل کرد.

در روش خشک شدن به روش کوره ای، فرآیند خشک شدن به سرعت انجام میشود و در نتیجه سرعت تولید سنگ نما تراورتن بالا تر میرود. اما این سنگ طی مرور زمان و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب تیره تر میشود. این امر در مورد خشک شدن با نور طبیعی کاملا برعکس میباشد. بدین صورت که زمان تولید بیشتر شده و سنگ تراورتن با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب روشن تر میشود.

در نتیجه توجه به نحوه اپوکسی سطح سنگ (کوره یا نور طبیعی) حائز اهمیت بوده و توصیه میشود سنگ های کوره ای را خریداری نفرمایید.



انتشار در: 28 آبان, 1402
بروز رسانی در: 29 آبان, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 - 45 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش