بررسی تفاوت های سنگ مرمر و سنگ مرمریت

نفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت

اغلب افراد این دو سنگ را با هم اشتباه میگیرند و بعضی دیگر فکر میکنند این دو سنگ یکی هستند. ولی باید بگوییم که این دو سنگ با هم متفاوت هستند. سنگ مرمر و سنگ مرمریت تفاوت های قابل توجهی به لحاظ ویژگی و ظاهر دارند . برای این که شما این دو سنگ را اشتباه نگیرید، در ادامه مطلب تفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت را برای شما بازگو میکنیم.


تفاوت مرمر و مرمریت در چرخه سنگ

مرمر از نوع سنگ های دگرگون است که از دگرگونی سنگهای آهکی به دست می آید. سنگ های رسوبی مانند آهک با حرارت و دفن عمیق به اصطلاح دگرگون شده و خانواده سنگ های دگرگون که سنگ مرمر نیز جزئی از آن است را تشکیل میدهند. این در حالیست که سنگ مرمریت خود از خانواده سنگهای رسوبی (سنگ آهک) است و این تفاوت در شکل گیری کلی این دو نوع سنگ است.

به قولی میتوان گفت سنگ مرمر، فراوری شده به صورت طبیعی و نسخه والاتر از سنگ مرمریت است.

بلور های مرمر

تفاوت در زیبایی و جلاپذیری

سنگ مرمر رنگ های متنوعی از جمله سفید، خاکستری، سیاه، سبز، ارغوانی، زرد، قرمز، دارد. ولی رنگ مرمر خالص سفید شفاف است. همچنین ماده اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت است که پایدارترین حالت کربنات کلسیم است. این کانی دارای بلورهای درشت و مشخص است که سبب میشود مرمر برعکس مرمریت بتواند نور را از خود عبور دهد. به نحوی که وقت چراغ قوه گوشی همراه خود را در پشت سنگ مرمر قرار دهید میتوانید براحتی عبور نور را مشاهده نمایید. معماران و دکواراتور ها نیز از همین خاصیت سنگ مرمر استفاده کرده و پنل های ال ای دی در پشت این سنگهای زیبا نصب میکنند و زیابیی خیره کننده طبیعی به فضا می‌دهند.

اسلب خارجی خاص - رنگارنگ

به همین دلیل قیمت این سنگ نسبت به مرمریت بالاتر بوده و همچنین از زیبایی، جلاپذیری و شفافیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

سنگ مرمریت را میتوان به نوعی شبه مرمر و یا سنگ مرمر با کیفیت پایین تر دانست که به همین دلیل قیمت پایین تر و مقاومت کمتری نسبت به مرمر دارد. شایان ذکر است سنگهای مرمریت نیز طرح ها و رنگ های بسیار زیبایی دارند که ممکن است در سنگهای مرمر نتوان آن را یافت. به عنوان مثال مرمریت های گلدن بلک یا اسپایدر دارای طرح های منحصر بفرد هستند.


تفاوت در کاربری

کاربرد سنگ مرمر

کاربرد سنگهای مرمر در درجه اول در مصنوعات سنگی مانند مجسمه – گلدان و … است و در درجه دوم به عنوان سنگ دیوار، سنگ کف، نمای داخل و همچنین سنگ قبر خواهد بود که غالبا از برش های اسلب این سنگ استفاده میگردد. به دلیل قیمت بالای این سنگ، کاربرد آن بیشتر در بنا های لوکس و شیک خواهد بود. مانند هتل ها، رستوران ها، تالار ها، لابی مجتمع ها و … . همچنین پوشش دیوار و کف بیشتر بناهای مذهبی از مرمر است.

کاربرد سنگ مرمریت

کاربرد مرمریت نیز تقریبا مانند مرمر است با این تفاوت که مرمریت در درجه اول در بنا استفاده میگردد که میتواند در نمای داخلی و خارجی و به عنوان دیوار پوش و کفپوش و در درجه دوم در مصنوعات مورد استفاده قرار گیرد.

ساب زدن: مرمریت را میتوان در دو حالت ساب زده و بدون ساب بسته به کاربری استفاده کرد. در صورتی که مرمر همیشه با ساب براق مورد استفاده قرار میگیرد.

برش ها و ابعاد: مرمر غالبا به صورت اسلب و یا تایل برش داده میشود. درحالی که مرمریت به صورت طولی – تایل در ابعاد بزرگ و کوچک و اسلب برش داده میشود.

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در قیمت

سنگ مرمر به مراتب قیمت بالاتری نسبت به سنگ مرمریت دارد. تا جایی که قیمت آن را میتوان حدود ۱۰ برابر قیمت مرمریت دانست که صد البته بستگی به نوع سنگ مرمر و مرمریت برای مقایسه دارد.

چرا آبنما را از سنگ وزین بخریم؟
پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

برای مشاهده توضیحات بیشتر و محصولات هریک از این دو سنگ پر کاربرد به لینکهای زیر مراجعه نمایید.



انتشار در: 23 فروردین, 1399
بروز رسانی در: 20 آذر, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

- 4 = 2

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش