بررسی معایب سنگ مرمر

بررسی معایب سنگ مرمر

سنگ مرمر با ساختار بلوری شکل خود از دسته سنگ های آهکی است که تحت فشار و دمای بالای اعماق زمین تبلور پیدا می کند. تلفیق مزایا و معایب سنگ مرمر در نهایت آن را در دسته لوکس ترین سنگ های ساختمانی قرار داده است. ترکیب رنگ و طرح های منحصر به فرد، به همراه بلور های درشتی که قابلیت عبور نور را برای سنگ مرمر میسر ساخته اند، آن را به سنگی درخشان و گرانبها تبدیل می کنند. اما پیش از انتخاب سنگ، علاوه بر نکات مثبت و جلوه‌ ی زیبا، بایستی نقاط ضعف و معایب سنگ مرمر را نیز باید مورد بررسی قرار داد.

قبل از معایب، کاربرد سنگ مرمر را بررسی کنیم

سنگ مرمر اغلب به دلیل ویژگی های خاص ظاهری و ساختار شفاف خود، کاربرد گسترده ای در معماری و طراحی داخلی ساختمان دارد. این سنگ در فضای داخلی ساختمان و به عنوان سنگ دیوار به صورت اسلب بوک مچ و فورمچ، پوشش کف، پله، صفحات رویه میز و کابینت و یا به شکل مصنوعات و تزیینات سنگی چون مجسمه، گلدان، شمعدان و یا میز سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب به منظور شناخت بیشتر، به بررسی معایب سنگ مرمر خواهیم پرداخت.

معایب سنگ مرمر

۱/ قیمت بالا

ساختار خاص انواع سنگ مرمر در کنار فرایند پیچیده استخراج و فرآوری آن و همچنین عرضه محدود این سنگ در کارخانجات داخلی باعث شده تا از قیمت بالاتری نسبت به سایر سنگ های ساختمانی برخوردار باشد. به طور کلی سنگ های مرمر قیمتی به مراتب بالاتر‌ (چندین برابر) از سنگ های مرمریت دارند.

۲/ مقاومت سایشی پایین

این سنگ به دلیل داشتن ساختاری نرم و شکننده، برای کاربری در سنگ کف و فضا های پر رفت و آمد و شلوغ مناسب نخواهد بود. چرا که به سرعت دچار خراشیدگی شده و سطح آن کدر می شود.

۳/ لکه پذیری بالا

در صورت عدم پاک کردن فوری رطوبت و آلودگی از روی سنگ مرمر، امکان لک شدن سطح سنگ افزایش میابد. به عنوان مثال پاک نکردن فوری موادی مثل آب لیمو، سرکه و یا نوشابه از رویه کابینت سنگ مرمر، در سطح آن لک ایجاد خواهد کرد و فرایند پاکسازی آن سخت و زمان بر خواهد بود.

۴/ نامناسب برای فضای خارجی

عوامل خارجی چون تابش مستقیم نور خورشید و باران های اسیدی باعث تغییر رنگ، کدر شدن و از بین رفتن درخشش سنگ مرمر در فضای باز می شود. بنابراین استفاده از این سنگ در فضا های بیرونی توصیه نمی شود.

۵/ محدودیت در سایز

سنگ های مرمر اغلب به صورت اسلب فراوری میشوند و سایز های دیگر مانند سنگ تایل و یا ابعاد طولی، غالبا نیازمند به برش سنگ از روی اسلب های این سنگ میباشد که باعث افزایش قیمت آن میشود. همچنین تامین حجم بالای این ابعاد نسبت به سایر سنگ ها دشوار تر خواهد بود.

نتیجه گیری

با توجه به معایب ذکر شده برای سنگ مرمر، بهترین کاربرد آن را در جنبه عمومی میتوان تولید مصنوعات و تزئینات سنگ نظیر گلدان و طروف و اکسسوری دانست. در وهله بعدی استفاده از اسلب های زیبای این سنگ در دیوار فضای داخلی نیز از بهترین و رایج ترین گزینه کاربرد این سنگ زیبا میباشد.

برچسب‌ها :


انتشار در: 5 خرداد, 1403
بروز رسانی در: 2 تیر, 1403
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 - 18 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش