سنگ گرانیت و کاربرد آن در ساختمان

گرانیت در نمای ساختمان

سنگ گرانیت از مصالح پرکاربرد برای قسمت های مختلف ساختمان است. زیرا بسیار سخت و مقاوم بوده و دارای تنوع در نوع، شکل و جنس است و کاربردهای آن متنوع است. سنگ ها به عنوان مصالح در ساختمان در حالت کلی، به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها دارای انواع مختلفی می باشند. سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ ها است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله، ما به معرفی کاربرد های سنگ گرانیت در ساختمان پرداخته ایم.

کاربرد های سنگ گرانیت

معرفی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از انوع سنگ های آذرین است. این سنگ از کانی های کوارتز، فلدسپار، میکا و آمفیبول تهیه و ساخته شده است. گرانیت سنگی بسیار سخت و مقاوم است و دارای عمری طولانی می باشد. حتی مقاومت گرانیت از سنگ های مرمر و تراورتن نیز بیشتر است.علاوه بر آن، گرانیت قابلیت صیقل پذیری بالا و سطح درخشان تری دارد. دانه بندی انواع سنگ گرانیت درشت است به طوری که با چشم می توان دانه بندی آن را مشاهده کرد. سنگ گرانیت در انواع رنگ های قرمز، سیاه، قهوه ای، شکلاتی، صورتی، آبی و حتی سبز در بازار موجود است. در ادامه مقاله، مزایا و ویژگی های سنگ گرانیت آشنا میشویم.


کاربرد های سنگ گرانیت

سنگ دیوار

گرانیت میتواند به عنوان سنگ پوششی نیمه پایینی دیوار مورد استفاده قرار بگیرد. بیشترین کاربرد این مورد در ادارات، مراکز تجاری، بیمارستان ها در بخش راه روها است.

سنگ کف

مقاومت بالای این سنگ و سطح یکدست آن باعث میشود از آن در پوشش کف فضاهای داخلی، پارکینگ ها و همچنین کف پوش محیط های خارجی همچون پارک ها، حیاط ویلاها به صورت سنک کوبیک استفاده شود.

سنگ پله

کاربرد بعدی سنگ گرانیت در ساخت راه پله های ساختمان است. زیرا راه پله ها محل رفت و آمد روزانه هستند و بیشتر در معرض ساییدگی و آلوده شدن قرار می گیرند.

سنگ گرانیت قرمز
سنگ گرانیت در کف بیمارستان
سنگ پله گرانیت سفید و مشکی نطنز

علاوه بر آن، از سنگ گرانیت می توان برای ساخت سنگفرش و کف فضاهای خارجی، بالکن یا قسمتی از حیاط، کف پذیرایی و حمام، دکوراتیو ساختمان، رویه کابینت، سنگ قبر و جدول سنگی استفاده کرد.


مزایا و ویژگی های سنگ گرانیت

دوام و مقاومت بالا:

  • نیازی به تغییر ساختار و رنگ در سنگ گرانیت وجود ندارد. سنگ گرانیت تا حد زیادی دوام و مقاومت دارد و حتی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. در نتیجه، اگر در برابر فشار، سایش و هر گونه تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد، دچار آسیب نمی شود. به همین دلیل برای فضای بیرونی ساختمان مناسب است.

قیمت مناسب:

  • با وجود ویژگی های منحصر به فردی که سنگ گرانیت دارد، قیمت آن نسبت به سایر سنگ ها مناسب تر است. هزینه نگهداری از سنگ گرانیت نیز نسبت به سنگ های دیگر پایین تر است. علاوه بر آن، منابع سنگ گرانیت بسیاری در کشور وجود دارد.

همخوانی با سایر مصالح: 

  • یکی از ویژگی های منحصر به فرد از کاربرد های سنگ گرانیت قابلیت استفاده از آن در کنار مصالحی مانند فولاد، چسب و شیشه است. به همین دلیل، می توان به عنوان یک متریال مکمل در پوشش دیوار – کف – محوطه سازی و سایر قسمت های ساختمان استفاده کرد. زیرا زیبایی این سنگ در استفاده آن با سایر مصالح به خوبی حفظ می شود.
سنگ نما

مقاله زیر را بخوانید:

مقاومت در برابر حرارت:

  • سنگ گرانیت در برابر حرارت مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. به همین دلیل یکی از کاربردهای سنگ گرانیت ساخت کانتر و روکابینتی است.

دوستدار محیط زیست:

  • سنگ گرانیت از متریال های خام است که از منابعی که در طبیعت موجودند استخراج می شود. به همین دلیل برخلاف سایر سنگ ها و مصالح نیازی به هزینه و اتلاف وقت بسیار برای تولید ندارد. علاوه بر آن، سنگ گرانیت تجدید پذیر است و سال ها پس از استفاده می توان آن را بازیافت کرد.

مقاومت در برابر نفوذ آب:

  • سنگ گرانیت غیر متخلخل در برابر آب مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل یکی دیگر از کاربردهای سنگ گرانیت در فضای بیرونی استفاده می شود تا در برابر باران و نفوذ آب آسیب نبیند. علاوه بر آن، به منظور ساخت سینک روشویی و آشپزخانه، کانتر، صفحه کابینت و حتی کفپوش از گرانیت استفاده می شود زیرا آب و رطوبت به آن ها آسیب وارد نمی کند.

مقاومت در برابر خوردگی:

  • سنگ گرانیت در برابر خوردگی بسیار مقاوم است به همین دلیل در معرض مواد شیمیایی آسیب نمی بیند.

مقاوم در برابر خراشیده و ساییده شدن:

  • همانطور که بارها گفته شد، گرانیت بسیار سخت و مقاوم است و برابر ساییدگی و خراشیده شدن آسیب نمی بیند. به دلیل همین ویژگی در ساخت راه پله ها مورد استفاده قرار می گیرد تا در برابر رفت و آمد مداوم روزانه آسیب نبیند.

نتیجه گیری :

ویژگی های منحصر به فرد سنگ گرانیت باعث شده است که از این سنگ در قسمت های مختلف ساختمان استفاده شود. می توان گفت که مهم ترین و بیشترین کاربرد سنگ گرانیت در پوشش کف – پله و سپس دیوار ساختمان است. زیرا در برابر ویژگی های خاصی که دارد، از قیمت مناسب تری نسبت به سایر سنگ ها برخوردار است. علاوه بر آن، طرح ها و رنگ های متنوعی دارد که هر فردی بسته به سلیقه خود می تواند از سنگ گرانیت برای پوشش کف و دیوار بنای خود استفاده کند.


خرید آنلاین سنگ گرانیت



انتشار در: 12 اسفند, 1398
بروز رسانی در: 28 بهمن, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 - 3 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش