قوانین بهشت زهرا جهت نصب سنگ قبر

قوانین نصب سنگ قبر

یکی از نکات مهم قبل از خرید سنگ قبر، توجه به قوانین آرامستانی است که متوفی در آن دفن می شود. این قوانین جهت نظم، هماهنگی و ترتیب آرامستان و خانواده های متوفی وضع می گردد. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم به قوانین سازمان بهشت زهرا جهت نصب سنگ قبر و مواردی که باید رعایت شود بپردازیم.

طرح تاسیس بهشت زهرا با هدف یکپارچه کردن آرامگاه ها در سال 1345 تصویب شد. بهشت زهرا در جنوب تهران در مسیر اتوبان تهران به قم در مساحت 314 هکتار، سال 1349 تاسیس شد. اما در ابتدا به علت وجود قبرستان های متعدد در نقاط مختلف تهران مردم از بهشت زهرا استقبال نکردند تا اینکه اول متوفی به نام محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ در بهشت زهرا دفن شد.

در سال 1346، 110 هکتار به بخش شمالی و در سال 1387، 160 هکتار به بخش شرقی بهشت زهرا اضافه شد. می توان گفت بهشت زهرا بزرگترین آرامگاه ایران و حتی بزرگ ترین آرامگاه خاورمیانه ست که سالانه حدود 40 هزار نفر در آن دفن می شوند. به علت همین وسعت، باید یک سری قوانین کلی برای آن وضع شود تا دچار آشفتگی نباشد و یک نظم درونی در آن و جود داشته باشد. یکی از قوانین مهم، همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم قوانین نصب سنگ مزار است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

نقشه بهشت زهرا

قوانین نصب سنگ قبر

  • نصب هر گونه نیمکت، پایه چراغ، کتیبه، گلدان در هر شکل و اندازه در هر یک از قطعات ممنوع است. چرا که ممکن است به قطعات آسیب وارد کند و باعث نشست زمین و در نهایت شکستن سنگ ها شود.
  • همچنین ساخت باغچه و چاپ تصاویر بانوان بدون رعایت موازین اسلامی و حکاکی اسما الهی و آیات قران مجید بر روی سنگ قبر ممنوع است. جهت چاپ عکس بانوان بر روی سنگ قبر باید عکسی انتخاب شود که چهره ساده، بدون آرایش و با حجاب کامل باشد. در غیر این صورت اجازه نصب سنگ قبر داده نخواهد شد. همچنین از آنجایی که سنگ روی زمین قرار دارد و ممکن است روی آن پا گذاشته و سبب هتک حرمت شود، نباید روی سنگ مزار اسما جلاله مانند الله و آیات قرآن نوشته شود.
  • ابعاد سنگ قبر برای قبور یک طبقه 100*50 سانتی متر مربع و برای قبور دو طبقه و سه طبقه در فاز یک و فاز سه 60*180 سانتی متر مربع باید باشد. در صورت عدم رعایت ابعاد، ابتدا به وارث متوفی اعلام می شود و درصورت تغییر ندادن ابعاد سنگ مورد نظر توقیف می گردد.
  • قطعات 96، 99، 105 . 106 به دلیل شکل خاص قطعه عرض سنگ 50 سانتی متر خواهد بود.
  • در قسمت فاز دو ( قطعه 200 تا 258) برای قبور دو طبقه ابعاد سنگ باید 50 در 160 باشد.
  • نصب سنگ با ارتفاع قرنیز 10 سانتی متر غیر قانونی بوده اما در قطعات 1 تا 112 با صدور مجوز سازمان بلا مانع و مجاز است. ارتفاع قرنیز بیش از 10 سانتی متر غیر قانونی بوده و در صورت تغییر ندادن ابعاد، سنگ توقیف می گردد
  • در قطعات فاز 2 و فاز 3 ( قطعه 300 به بالا) بهشت زهرا سنگ ها به صورت هم سطح نصب می شوند.
  • جهت نصب سنگ مزار و دریافت مجوز از شنبه تا چهار شنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روز چهارشنبه تا ساعت ۱۲ ظهر بوده و بعد از این ساعات تعطیل است. همچنین در روز های پنجشنبه و جمعه به دلیل ازدحام و شلوغی امکان نصب هر سنگی ممنوع است.
قوانین نصب سنگ قبر
چرا آبنما را از سنگ وزین بخریم؟
پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

برچسب‌ها :


انتشار در: 1 آبان, 1400
بروز رسانی در: 17 بهمن, 1400
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 + = 49

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش