طرح های معماری ستون ها

ستون، یکی از مهم ترین قسمت های هر ساختمانی به حساب می آید. طرح های معماری ستون ها بر اساس معماری هر بنا، متفاوت است و امروزه صراحی سنگی ها توانسته اند به این نوع معماری رنگ و بویی نو بدهند.در این مطلب می خواهیم به معرفی انواع طرح های معماری ستون ها بپردازیم. سپس در مورد تفاوت آن ها با یکدیگر صحبت می کنیم. اگر به معماری علاقه دارید، خواندن این مقاله برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

معماری ستون ها

انواع ستون ها در معماری

بگذارید پیش از هر چیزی، انواع مختلف ستون ها را معرفی کنیم. سپس به بررسی هر یک از آن ها به صورت جداگانه می پردازیم.


ستون های یونیک – معماری ستون ها

ستون های یونیک، همان ستون هایی هستند که ما را به یاد ستون های روم باستان در کنار کتیبه های سنگی می اندازند. در طرح های معماری ستون های یونیک، کتیبه ها حرف اول را می زنند.

همان طور که شما هم در فیلم های رومی دیده اید، به طور معمول در معماری ستون های یونیک، از “کتیبه” به عنوان سرستون استفاده می شود.

کتیبه ها روی شالی ستون های باریک

کتیبه ها روی شالی ستون های باریک و مرتفع یونیک، قرار می گیرند. آنچه این کتیبه ها را جالب توجه می سازد، بزرگی آن ها نسبت به ستون است.

بله کتیبه ها از قطر ستون ها بزرگتر هستند. وجه تمایز ستون های یونیک، همین شکل ظاهری آن ها نسبت به ستون های دیگر هست.

این نوع ستون ها را می توانیم به عنوان اولین نسل ستون بشناسیم. چرا که طراحی و استفاده از آن ها به قرن 6 پیش از میلاد مسیح (ع) بر می گردد.

 کتیبه ها روی شالی ستون های باریک

ظرافت کتیبه ها روی شالی ستون های باریک

ظرافت طراحی و معماری ستون های یونیک، آن ها را به ظرافت روحیه زنانه شبیه کرده است. به همین دلیل در معماری، به عنوان طراحی ظریفانه شناخته می شوند.

جالب است بدانید که در علم معماری، به سرستون های یونیک یا همان کتیبه ها، “پیچک” گفته می شود. در طراحی بعضی از ستون های پرسپولیس و تخت جمشید نیز از ستون های یونیک استفاده شده است.

کاربرد قرنیز ساختمان
پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

ستون های توسکانی – معماری ستون ها

ستون های توسکانی، جزء ساده ترین ستون های مرسوم در جهان شمرده می شوند. چرا؟ زیرا در ستون های توسکانی، خبری از کتیبه یا حکاکی نیست.همه می دانیم که زیبایی، در سادگی بیشتر وجود دارد. سرستون های توسکانی، با یک مربع و دایره، زیبا سازی می شوند. به طوری که روی ستون، یک دایره و بالای آن ها مربع قرار می گیرد.

می توانیم طرح های معماری ستون های توسکانی را متعلق به ایالات متحده بدانیم. در ایالات متحده، بیشترین میزان به کار گیری ستون های توسکانی دیده می شود.کافی هست تا در حافظه تان، به دنبال یک تصویر از ایالات متحده بگردید. بدون شک، یک ساختمان رسمی با همچین ستون هایی را به یاد می آورید.

معماری ستون ها به سبک ستون های توسکانی

ستون های کورنتین – معماری ستون ها

به طور معمول، ستون های کورنتین را بیشتر در اماکن و ساختمان های رسمی می بینیم. هرچند که طرح های معماری ستون های کورنتین به سادگی ستون های توسکانی نیست.

در طراحی سرستون کورنتین، از الگوی تکرار شونده برگ و دایره استفاده می شود. در عین حال، ظرافت این سرستون ها قابل ستایش است.

ستون های کورنتین، به عنوان ستون های کلاسیک شناخته می شوند. به همین دلیل برای ساختمان هایی با همین سبک معماری، بهترین گزینه طراحی و اجرا به نظر می رسند.دلیل هماهنگی این ستون ها با سبک معماری کلاسیک، به ظرافت و پیچیدگی طراحی آن بر می گردد. از نظر معماران، ستون های کورنتین، پیچیده ترین ستون ها به شمار می روند.

با وجود اینکه ستون کورنتین، باریک و مرتفع است اما یکی از مستحکم ترین ستون ها برای بنای یک ساختمان محسوب می شود.

همانطور که گفتیم، ستون کورنتین به عنوان یک ستون پر از تزئین و مناسب معماری کلاسیک است. با این حال، عده ای از افراد به آن به چشم هنر های تزئینی، نگاه می کنند. همین امر، یک مجوز هست که از این ستون ها برای بنا های مدرن هم استفاده شود. در عین حال که ستون کورنتین، زیبایی منحصر به فردی به بنا می بخشد، ظاهر آن را از دنیای مدرن دور می کند.

ستون های کورنتین

ستون های GFRC – معماری ستون ها

ستون های بتنی فایبرگلاس شیشه ای که به اختصار به “GFRC” شناخته می شوند، جزء سبک ترین ستون ها هستند.با وجود اینکه از بتن برای ساخت آن ها استفاده می گردد اما به دلیل سبک بودن نوع بتن، وزن ستون ها، سنگین نمی شود. دلیل دیگر سبک بودن ستون های GFRC، توخالی بودن آن ها است.

وزن سبک ستون های فایبرگلاس، آن ها را به بهترین گزینه برای نصب در ارتفاع، تبدیل کرده است. از سویی دیگر، می توان آن ها را به هر رنگی در آورد.دلیل این امر، به جنس ستون فایبرگلاس بر می گردد. ستون هایی که تا اینجا نام بردیم، همگی از جنس سنگ هستند. همانطور که خود تان می دانید، رنگ آمیزی سنگ، تاثیر منفی روی زیبایی آن می گذارد.

ناگفته نماد که برای رنگ کردن ستون های فایبرگلاس شیشه ای، باید از رنگ مناسب این کار، استفاده کرد. طرح های معماری ستون های فایبرگلاس، آنها را به جدید ترین ستون ها با وزن پایین و استحکام بالا، تبدیل کرده است.

GFRC

ستون های طنابی شکل

ستون های طنابی شکل، یکی از جذاب ترین راه های زیبا تر کردن نمای ساختمان هستند. بر خلاف تمام ستون هایی که تا اینجا بررسی کردیم، ستون های طنابی، بیشتر برای نما به کار می روند و نه برای استحکام.بنابراین، دور از انتظار نیست اگر بگوییم که ساخت آن ها با استفاده از قالب های سفارشی انجام می گردد. یکی از گزینه های رایج برای این ستون، قرار دادن و نصب آن در کنار پنجره است.

این ستون ها، به نوعی طراحی تزئین شده از طناب مارپیچ هستند. ناگفته نماند که در طرح های معماری ستون های طنابی شکل، دقت بسیار زیادی صرف می شود.

معماری ستون ها به سبک ستون های طنابی شکل

محصولات مرتبط



انتشار در: 30 فروردین, 1399
بروز رسانی در: 1 اردیبهشت, 1403
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 5 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش