کاربرد قرنیز در نمای داخلی ساختمان

کاربرد قرنیز ساختمان

از جمله مواردی که در فضای داخلی ساختمان ها علاوه بر انواع سنگ های ساختمانی مانند سنگ تراورتن و مرمریت و …می بینیم و زیبایی بی نظیری را  به دکوراسیون ها میدهد، قرنیز ساختمان ها هستند. شاید برای اکثر شما سوال پیش بیاید قرنیز چیست؟ اکنون به سوال شما پاسخ میدهیم. قرنیز به یک نواری از جنس سنگ، پلاستیک، سیمان، آلومینیوم و…  گفته می شود که در حاشیه پایین دیوار و در ادامه آن نصب میگردد. قرنیز علاوه بر بخشیدن زیبایی نمای داخلی منزل شما، از برخورد اجسام به دیوار جلوگیری میکند وحتی مانع  نفوذ رطوبت یا مواردی مشابه آن میگردد.

کاربرد قرنیز ساختمان چیست؟

بسیاری از افراد نمی دانند کاربرد قرنیز ساختمان چیست و فقط فکر میکنند تنها برای زیبایی نمای داخلی ساختمان استفاده میشود ولی این تصور غلطی است. در ادامه میخواهیم به شما کاربرد های دیگر قرنیز را بیان کنیم. اولین کاربردی که میتوان گفت این است، افرادی که از کفپوش هایی مانند پارکت ، لمینیت استفاده میکنند، به دلیل انبساط این کف پوش ها در هوای گرم در هنگام وصل کردن، آن ها را کمی با فاصله یک سانتی متری از دیوار نصب میکنند. این فاصله به نظر خیلی کوچک می رسد ولی  ظاهر بدی به نمای ساختمان می دهد و حتی ممکن است در آن محل خاک جمع شود و باید برای جلوگیری از این اتفاق از قرنیز استفاده کنید.

حتی قرنیز ساختمان باعث میشود لمینیت و سنگ کف یا پارکت زیبایی خود را بیشتر نمایان کنند. دومین کاربرد قرنیز، برای افرادی است که از کف پوش هایی مانند مرمریت و سرامیک، استفاده میکنند، و نیازی  به  استفاده از قرنیز را نخواهند دید. فکر آن ها درست است و نیازی به قرنیز نیست اما اگر از قرنیز بهره بگیرند، فضای داخلی ساختمان زیبا تر و جذاب تر خواهد شد.

کاربرد قرنیز

انواع قرنیز ها

قرنیز ها را با توجه به جنسی که دارند، تقسیم بندی میکنند. انواع قرنیز ساختمان ها درحالت  کلی به سه دسته تعریف می شوند که در ادامه هر کدام از آنها را برای شما معرفی کرده و بررسی می کنیم هر کدام در کدام بخش از نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

قرنیز سنگی

یکی از سنتی ترین قرنیزها، قرنیز ساختمان سنگی است، این سنگ به علت بافت طبیعی، طرفداران زیادی میان طراحان داخلی دارد. قرنیز سنگی دارای رنگ های متنوعی، از جمله رنگ خنثی، سفید، یشمی، زرد و حتی کهربایی، که هر کدام از این رنگ ها روی قرنیز سنگی زیبایی خاصی را نمایان می کنند. این سنگ ها معمولا در قرنیزهای کف به کار برده می شوند، و شکل آن ها به صورت مستطیل است. این نکته را به یاد داشته باشید به علت خاصیت تو پر بودن قرنیزسنگی، اصلا استفاده آن برای پوشش کابل ها توصیه نمیشود.

قرنیز چوبی

امروزه از قرنیز ساختمان چوبی در خانه های ویلایی و یا خانه های مدرن به صورت خام در دکوراسیون گرم مورد استفاده قرار میگیرد.استفاده از قرنیزهای چوبی نه تنها برای این مکان ها نیست، بلکه حتی برای خانه هایی هم که کفپوش سرامیک و یا سنگ دارند نیز مناسب است و می تواند موجب زیباتر شدن پوشش پایین دیوار شود. همچنین از قرنیزهای چوبی که دارای طرح است کناره های سقف سالن پذیرایی به کار گرفته میشود. کنده کاری و نقش های برجسته روی قرنیزهای چوبی طرح زیبایی را به وجود می آورد.

قرنیز ام دی اف

قرنیز ساختمان ام دی اف تشکیل شده از موادی مانند کامپوزیت، پلی استر، که جنس آن ها پلاستیک است. تمیزکردن و نگه داری این قرنیز به علت روکش پی وسی که دارد بسیار آسان است و گرد وخاک کمتری را جذب میکند. قرنیز های ام دی اف نسبت به سایر قرنیزها دارای نقش و طرح های متنوع تری هستند که می توانند مناسب هر سلیقه ای باشند و نصب آنها در کنار لمینت که آن هم از جنس ام دی اف است ، زیبایی و هارمونی بیشتری دارد.


انواع روکش سنگی

مقاله زیر را حتما بخوانید:

قرنیز پی وی سی یا پلاستیکی

قرنیز پی وی سی به دلیل قیمت مناسب و انعطاف پذیر بودن آن بیشتر در ساختمان سازی به کار گرفته میشود. و همچنین یک دلیل دیگر که باعث شده این سنگ ها محبوب شوند سبک و قابل شستشو بودن آن ها است. این قرنیزها همان طور که گفته شد به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، برای دیوارهایی که انحنا، دارای زاویه و کنج هستند مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه باید بگوییم قرنیز پلاستیکی به دو دسته تقسیم می شود که برای شما آن ها را  نام میبریم.

  1. قرنیز کابینتی: کاربرد عمومی آن در تزئین و آب بندی روی صفحه کابینت است.
  2. قرنیز دیواری: کاربرد این قرنیز در اطراف دیوار برای زیبا بخشیدن استفاده می شود. از این قرنیز خیلی کم در خانه های لوکس و ویلایی مورد استفاده قرار میگیرد.
پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:
قرنیز پی وی سی یا پلاستیکی

نکات طلایی انتخاب قرنیز ساختمان

  • قبل از خریدن قرنیز برای نمای داخل ساختمان خود، نقش آن را در خانه به خوبی شناسایی کنید و قرنیز مناسب با کارایی درست را انتخاب نمایید.
  • درسال های اخیر انواع قرنیزهای جدید وارد کشور شده است که میتوان، به قرنیزهای رادیاتوری اشاره کرد. این قرنیزها هم زیبایی بی نظیری دارند و هم در گرم نگه داشتن فضای داخلی خانه نقش مهمی ایفا میکنند.
  • اگر کف پوش منزل شما پارکت یا لمینیت است، به شما پیشنهاد میکنیم، رنگ های قرنیز خود را تیره تر انتخاب کنید، تا جلوه ی آن بیشتر به چشم بی آید. و همچنین برای انتخاب رنگ قرنیز با رنگ درب ورودی تناسب ایجاد کنید.
  • قرنیزهایی با رنگ سفید با اکثر تم های دکوراسیون جور میشوند، و میتوانید حتی با دیوارهای رنگ خنثی استفاده نمایید.
  • هنگام خرید قرنیز به این نکته حتما توجه داشته باشید، قرنیز ضدضربه، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت دربرابر گرما و سرما و نصب راحت را دارا باشد.
  • از قرنیزهای تو خالی برای پوشاندن لوله ها یا کابل هایی که درون ساختمان به کار رفته استفاده میکنند.
  • قرنیزهایی با ارتفاع (9سانتی متر) و حتی بیشتر، برای فضاهای وسیع و سالن های بزرگ مناسب هستند و قرنیزها با ارتفاع کم در فضاهای کوچک مانند اتاق خواب، یا سالن ناهارخوری به کار برده خواهند شد.
  • قرنیزهای طرح دار، در طراحی سقف استفاده می شود. لازم به ذکر است این نوع طراحی اغلب در خانه های با طرح های ویکتون به کار گرفته میشود.
  • پلی استایرین از ترکیبات جدید قرنیزهای پی وی سی است که خاصیت آنتی باکتریال نیز دارد.

انتخاب قرنیز ساختمان مناسب

انتخاب قرنیزهای مناسب در نمای داخلی ساختمان اصلا کار سختی نیست، فقط کافی است فهرستی از کاربرد آن ها را مطالعه و سپس به خرید اقدام کنید. ما برای شما کاربرد های قرنیز را بیان کردیم. امیدوارم با خواندن آن ها بهترین انتخاب را هنگام خرید قرنیز داشته باشید.



انتشار در: 21 اسفند, 1398
بروز رسانی در: 24 بهمن, 1400
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 73 = 81

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش