انواع پرداخت سنگ گرانیت

انواع پرداخت سنگ گرانیت مشکی

پرداخت ( سطح سنگ ) سنگ یکی از مهم ترین مراحل فراوری و تولید سنگ است. از آنجایی که سنگ های ساختمانی دارای انواع گوناگونی هستند؛ هرکدام کاربری متفاوتی در قسمت های مختلف ساختمان دارند. بنابراین جهت استفاده از سنگ ها در فضا های مختلف باید بر روی سطح آن ها پرداخت هایی متناسب با کاربری آن فضا انجام گیرد. به طور مثال در بعضی از فضاها برای جلوگیری از لغزندگی سنگی با رویه زبر و خشن و در برخی دیگر سنگی با سطح براق نیاز می باشد. در بین گرانیت ها، گرانیت مشکی نطنز سوران با ۲۴ نوع پرداخت یکی از سنگ هایی است که تمامی انواع ساب و پرداخت بر روی آن صورت میگیرد که آن را تبدیل به سنگی همه کاره کرده است. در ادامه انواع پرداخت سنگ گرانیت مشکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آنچه درباره انواع پرداخت گرانیت در این صفحه خواهید خواند:

انواع پرداخت سنگ گرانیت

۱/ سابیده و صیقلی (Polished)

رایج ترین و پرکاربردترین پرداخت بر روی سنگ، پرداخت براق (ساب خورده – سابیده) است. در این پرداخت، سطح سنگ کاملا صیقلی و براق می شود. بیشترین استفاده از این پرداخت در پله ها، کف (عموما فضای داخلی) و دیوار ساختمان ها است و برای استفاده در محل هایی که امکان خیس شدن و لغزندگی وجود دارد باید پرهیز شود.


۲/ پرداخت مات (Honed)

در این نوع پرداخت سطح سنگ صاف اما بدون درخشش و انعکاس نور می باشد و اصطلاحا مات است. این پرداخت نسبت به سابیده حس طبیعی بودن بیشتری داشته و لغزندگی کمتری دارد. همچنین پرداخت مات سنگ سبب ایجاد (حداقل دو پرده) رنگ روشن تر میشود.


۳/ پرداخت فلیم (Flammed)

این پرداخت غالبا برای سنگ های گرانیت که مقاومت بسیار بالایی دارند، استفاده می شود. در پرداخت فلیم، سطح سنگ به وسیله مشعل با عمق کم حرارت دهی شده و سطحی زبر حاصل می شود که مانع لغزندگی می شود. از این پرداخت میتوان در کف محوطه های اطراف استخر و پله ها و کف فضای خارجی استفاده نمود.


۴/ فلیم چرمی و فلیم چرمی رنگی (Flammed Brushed)

این نوع پرداخت توسط لقمه هایی زبر معروف به لقمه چرمی سابیده می شود به شکلی که سطح سنگ صیقلی نشده و دارای ناهمواری هایی بوده که در نهایت سطحی بسیار طبیعی و کلاسیک را رقم میزد. این پرداخت به واسطه‌ی اصطکاک ایجاد شده، گزینه‌ی مناسبی برای کف‌سازی‌ها، پله‌های محیط‌های بیرونی، کنار استخرها، پیاده‌راه‌ها، کف سرویس های بهداشتی و حتی کانتر آشپزخانه می باشد.

با رنگ کردن سنگ فلیم‌کاری شده با رنگ مخصوصِ اپوکسی در ۳ مرحله و انجام‌ فرایند تثبیت حرارتی در کوره پس از هر مرحله و نهایتا زدودن رنگِ به جا مانده در سطح، می‌توان به پرداخت فلیم چرمی رنگی (اپوکسی) رسید.


۵/ کات (Cut)

ایجاد شیار های موازی و یا مورب بر روی سایر پرداخت ها را، پرداخت کات میگویند که در زیر به انواع آن اشاره شده است:

کات سابیده

ایجاد شیارهای موازی روی سنگ ساب خورده به پرداخت کات سابیده معروف است. این نوع پرداخت جلوه‌ی زیبایی به نمای ساختمان میبخشد.

پرداخت کات سابیده بر روی سنگ گرانیت مشکی سوران

کات نامنظم

ایجاد شیار های نامنظم در طول پلاک های سنگ و در نهایت جلوه‌ی چشم نواز سنگ

پرداخت کات نامنظم

کات نامنظم سندبلاست

ایجاد شیار های نامنظم در طول پلاک های سنگ به علاوه‌ی پاشش ذرات ریز ساینده جهت نرم تر شدن لبه های شیار خورده و یکنواخت شدن رنگ پلاک

پرداخت کات نامنظم سندبلاست

کات مورب

ایجاد شیار های موازی به صورت مورب

پرداخت کات مورب گرانیت مشکی نطنز سوران

کات بروکن

ایجاد برش هایی با عمق نصف ضخامت سنگ و فواصل یکسان و سپس شکستن سنگ بین برش ها توسط چکش

این پرداخت برای آبنما و نمای ساختمان بسیار پر کاربرد است.

پرداخت کات بروکن گرانیت مشکی نطنز سوران

کات بروکن سند بلاست

سنگ کات بروکن که در عین وجود دندانه های بیرون زده‌ از تیزی کمتر برخوردار بوده و لبه های نرم تری دارند. همچنین این پرداخت باعث می‌شود تمام سطح سنگ به یک رنگ در بیایند.

پرداخت کات بروکن سندبلاست گرانیت مشکی نطنز سوران

کات همر

پس از کات به وسیله لقمه های بوشهمر به سطح زبر و خشنی میرسیم که جلوه‌ی چشم نوازی از سنگ ایجاد میکند. کاربرد آن بیشتر در نمای ویلا ها و در طراحی آبنما ها می باشد.

پرداخت کات همر گرانیت مشکی نطنز سوران

کات فلیم

ایجاد شیار های موازی بر روی سنگ فلیم شده که ضمن حفظ ماهیت طبیعی سنگ، اصطکاک بسیار بالایی دارد و گزینه‌ی بسیار مناسبی برای سطوح شیبدار کف پارکینگ ها است.

پرداخت کات فلیم گرانیت مشکی نطنز سوران

۶/ اسکرچ (Scratched)

پرداخت اسکرچ یا خراشیده با ایجاد شیار های ریز، کم عمق و موازی به دست می‌آید که نتیجه‌ی آن بافتی نسبتا زبر خواهد بود.


۷/ کتان (Cotton)

ایجاد شیار های عمود برهم (در دو جهت افقی و عمودی) با فواصل یکسان و منظم که در نهایت سطحی با اصطکاک بسیار بالا و زیبایی چشم نواز پدید می آورد.



انتشار در: 14 شهریور, 1401
بروز رسانی در: 30 تیر, 1402
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 + = 39

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش