پاک کردن لکه از روی سنگ

پاک کردن لکه از روی سنگ

مسئله پاک کردن لکه از روی (لکه بری سنگ) سنگ غالبا در مورد سنگ های کف داخل خانه و مخصوصا داخل آشپزخانه پیش می آید. چرا که سنگ های فضای خارجی از اهمیت کمتری از لحاظ دیده شدن لکه برخوردار است. و از طرفی میدانیم که وقتی بحث بر سر ایجاد لکه بر روی سنگ باشد، سنگ های مرمریت و پس از آن سنگ های کریستال یا چینی مد نظر ما هستند. چرا که سنگ های گرانیت غالبا جذب آب بسیار پایینی دارند و در فضای داخلی خانه هم به کار نمیروند.

چرا سنگ لکه دار میشود؟

سنگ های مرمریت به دلیل ساختار فیزیکی و عناصر تشکیل دهنده، در مقابل شرایط اسیدی و همچنان خط و خش بسیار آسیب پذیر هستند. ریختن مایعات با خاصیت اسیدی مانند آبلیمو – آبغوره – آب مرکبات مانند پرتقال و لیمو شیرین و نارنج – سرکه – شیر و دوغ، بسته به میزان اسیدی بودن سبب خورده شدن بافت سطحی سنگ و ایجاد لکه میشوند.


روش های پاک کردن لکه از روی سنگ

روش های پاک کردن لکه از روی سنگ های مرمریت و چینی به دلیل شباهت عناصر لکه پذیر در دو سنگ، مانند هم میباشد. به همین جهت و به دلیل فراوانی بسیار بالاتر سنگ های مرمریت در کف، موضوع این نوشته را برای سنگ های مرمریت در نظر میگیریم. ( شایان ذکر است که سنگ های مرمریت در قیاس با سنگ های چینی یا کریستال، مقاومت بسیار کمتری در برابر مواد اسیدی مانند آبلیمو و … دارند )

سنگ مرمریت در کنار تمام زیبایی و ویژگی های مثبت خود، دارای ضعف در نفوذ و تغییر رنگ به دلایل زیر میباشد:

  • بافت نفوذ پذیر در برابر مواد اسیدی و روغن
  • تشکیل یافته از مواد واکنش پذیر در برابر شرایط اسیدی
  • مقاومت پایین در برابر خط و خش

یکی از اساسی ترین و راه حل کلی برای پاک کردن لکه های سطحی، دستگاه ساب زن سنگ است. ساب زنی سنگ سبب برداشته شدن یک لایه بسیار نازک از روی سنگ و نمایان شدن لایه بعدی به صورت شفاف خواهد بود. اما این راه حل نیاز به حضور تکنسین و دست اندرکاران ساب زنی میباشد که شامل هزینه نیز خواهد بود. این درحالیست که راه حل های ساده تر بسته به شرایط نیز در دسترس است.

حال روش های پاک کردن لکه را بسته به شرایط بررسی میکنیم.

۱/ پاک کردن لکه های کوچک و ناحیه ای از روی سنگ

غالبا لکه های بر روی سنگ کف فضای داخل خانه و آشپزخانه، کوچک و به دلیل ریزش قطرات اسیدی یا آب هستند. در این حالت نیاز به دستگاه ساب زن و یا فرز و ابزار خاصی نیست. چرا که میتوان با انجام موارد زیر به ترتیب لکه ها را از روی سطح ناپدید کرد.

  1. ابتدا کمی آب بر روی سطح بریزید که کاملا در نقطه لک پوشیده از آب شود.
  2. سپس با سمباده ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ فقط در ناحیه لک شده با کمی فشار به مدت ۱ دقیقه بطور مداوم بکشید.
  3. سپس سمباده ۲۵۰۰ یا ۳۵۰۰ را به نرمی به مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه بر روی قسمت لک شده در همه جهات بکشید. (در هنگام سمباده کشی به رور زمان حس خواهید کرد که سطح سنگ به مرور لغزنده تر میگردد. این نشان از براق شدن و ساب خوردن سنگ میباشد)
  4. سطح را خشک کنید و اجازه بدهید تا کامل رطوبت از سطح تبخیر شود. مشاهده میکنید که لک کمی برطرف شده اما هنوز مانند قسمت های سالم دیگر انعکاس نور را در جهت زاویه ۴۵ درجه نمایان نمیسازد.
  5. حال با استفاده از یک پارچه تمیز، واکس براق کننده و محافظ سنگ نانو را بر روی سنگ بکشید.
  6. پس از گذشت ۳ ساعت، سطح سنگ را با یک سیم ظرفشویی نرم تمیز کنید و این کار را تا براق شدن کامل سطح سنگ انجام دهید.
لکه بر و محافظ نانو سنگ - واکس محافظ سنگ مرمریت و گرانیت

کشیدن واکس نانو بر روی سنگ (پس از فرایند سمباده کشی ) سبب از بین رفته لکه ها و ایجاد یک لایه پوششی مقاوم برای محافظت از سنگ میشود که بسته به کیفیت برند واکس نانو و همچنین شرایط کاربری، بین ۲ تا ۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

۲/ تغییر رنگ سنگ کف در اندازه های بزرگ

تغییر رنگ و ایجاد لکه های بزرگ در سنگ کف در مقیاس های بزرگ، بدون شک نیاز به دستگاه ساب زنی میباشد.

آیا با فرز و پوست ساب میتوان سنگ را ساب زد؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. چرا که فرز و پوست ساب برای ساب زدن لبه های سنگ مناسب است و با آن نمیتوان سطح سنگ را بدرستی ساب زد. چرا که جهت قرارگیری فرز و سطح صفحه سنگ فرز و مکانیزم چرخشی فرز این امکان را برای ساب زدن سطوح میسر نمیسازد.

برچسب‌ها :


انتشار در: 14 آذر, 1402
بروز رسانی در: 30 فروردین, 1403
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 - 42 =

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش