نما رومی

نمای رومی ساختمان

نما رومی ساختمان یا نما کلاسیک ساختمان یکی از رایج ترین، پرطرفدارترین و از زیبا ترین انواع سبک نمای ساختمان در سال های اخیر بوده است که توانسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند که در این مقال به طور همه جانبه و مختصر و مفید و بدون توضیحات اضافی بررسی شده است.

استفاده از نما رومی در شهرهای بزرگ از جمله تهران توسط کمیته نما شهرداری منع شده است و درصورت تخلف پایان کار ساختمان با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال میتوان نمای تلفیقی باستانی کلاسیک سنگ و آجر با بهره گیری از نمادهای اصیل ایرانی را به عنوان سبک جایگزین در نظر گرفت. شایان ذکر است این نما همچنان جزو پرطرفدار ترین نما ها هستند که هم اکنون به طور گسترده در ویلاها و بناهای خارج از بافت شهری یافت میشود.

چرا نما رومی؟

نما رومی یک سبک خاص و پرطرفدار از نمای ساختمان با اجزای فراوان و پیچیده، با به کارگیری و ترکیب سنگ‌های خاص است. دلیل محبوبیت این سبک را میتوان در ظاهر باشکوه و با ابهت آن دانست. در واقع، مسئله حائز اهمیت در ساخت نمای سنگی رومی ساختمان و نما رومی ویلایی، شیوه طراحی، آماده‌سازی و اجرای پیچیده آن است که سبب شده است این نما از سایر نماهای سنگی متمایز شده و جدید ترین نماهای سنگی خلق شوند. بدین جهت نما رومی از نوع ساده گرفته تا به کل کلاسیک، از رنگ سفید گرفته تا شکلاتی و از کاربری مسکونی، ویلایی، تجاری و مغازه گرفته تا حتی ساختمان های یک طبقه رواج یافته است.


گالری نمای رومی در ایران

نماهای زیر که در تهران – ایران عکاسی شده است به نوعی الهام گرفته از سبک نمای رومی شناخته میشوند که غالبا جزو نما رومی ساده و نما رومی جدید به حساب می آیند.

اجرای نما رومی ساده و کلاسیک در ساختمان
درباره نما رومی ایرانی مطلب زیر را نیز بخوانید:

نما رومی در شب

در عکس های زیر نمای شب ساختمان ها به سبک رومی و یا کلاسیک با نور پردازی نیز دیده میشود که جلوه بسیار زیبایی خلق میکند.


ویژگی های طراحی نمای رومی

در طراحی نمای رومی ساختمان یا کلاسیک، ابزار نما رومی و متریال هایی به کار می روند که باعث منحصر به فرد شدن سبک و همچنین نمای ساختمان می شوند. معمولا در سبک رومی نمای ساختمان ها از متریال سنگ بیشتر از سایر متریال ها استفاده می کنند تا ساختمان با شکوه تر به نظر برسد. استفاده از سنگ هایی که رنگ روشن دارند در نما رومی سفید باعث ایجاد جلوه ای شاهانه و اصیل می شود به همین دلیل اغلب در نمای رومی ساختمان ها از سنگ های تراورتن با رنگ های روشن استفاده می شود.

اما آن قسمت از نما که باعث به اصطلاح رومی شدن و کلاسیک بودن آن می شود استفاده از قوس ها، ستون ها و سایر ابزار های نما رومی جهت طراحی ساختمان آنهاست که باعث با عظمت شدن و اصیل بودن نما می شوند. علاوه بر آن، در این سبک از نماهای ساختمانی استفاده از نورپردازی به تعدد و غالبا دیده می شود. زیرا عظمت و شکوه نما را در شب و نور کم را بیشتر نمایان می کند.


سنگ های فروش ویژه تراورتن نما


اجزای تشکیل دهنده نما رومی ساختمان

  • استفاده از ستون یک تکه سنگی (شمش) بزرگ با ارتفاع بلند به همراه سر ستون و پاستون با ابزار حجمی نما مختص به خود.
  • استفاده فراوان از باند های ابزاری طولی در امتداد طبقات و مرز بندی ها به صورت ساده و طرح دار
  • استفاده از کتیبه ها، تابلو سنگ ها، گل و طرح های سنگی، تاج و سردر
  • استفاه از مجسمه در ورودی ها، روی ستون ها در نمای داخلی و بیرونی
  • استفاده از شمش های ابزاری برای دور پنچره ها و درب ها (قاب پنجره و درب) به صورت منحنی و صاف
  • استفاده از قطعات پپش ساخته مانند کله گاوی، کله قوچی، براکت ها، دندان موشی و …

در فهرست زیر محصولات مرتبط ذکر شده را میتوانید مشاهده نمایید.

اجزای تشکیل دهنده نما رومی ساختمان شامل موارد زیر میباشد که به دو روش کلی دستی (فرز و مینی فرز)و ماشینی (دستگاه های سی ان سی CNC) ساخته میشود. در گالری زیر چند عکس از ساخت ابزار های نما به روش دستی را میتوانید مشاهده نمایید.

ساخت ابزار گل سنگی طبیعی
ساخت ابزار سنگی طبیعی گل
ساخت ابزار سر ستون سنگ طبیعی
ساخت ابزار سنگ طبیعی
ساخت ابزار سنگی طبیعی

ابزار مصنوعی نما

ابزار مصنوعی نما بطور کلی به ابزارآلاتی گفته می شود که از سنگ های طبیعی تولید نشده اند و به جای آن از مواد مصنوعی مانند شبه کورین – پی وی سی – سیمان و پلیمر – رزین در ساخت آنها استفاده شده است. این ابزار های مصنوعی نما شامل سر ستون، پاستون، قرنیز ها و … هستند که استفاده از آنها در نما رومی ساختمان ها مزایای فراوانی، از جمله سبک سازی ساختمان تا 60% سبکتر از انواع سنگ های طبیعی دارد.


با توجه به اینکه اجزا و ابزارهای حجمی به کار رفته در نمای رومی طرح‌های خاص خود را دارند، اکثر آنها به صورت قطعات پیش‌ساخته بر روی نما نصب می‌شوند. علاوه بر این، ساخت جدیدترین نماهای سنگی با استفاده از بتن الیاف شیشه به جای سنگ، رواج یافته است. در این روش، بتن به راحتی با فرم‌های دلخواه قالب‌گیری می‌شود و هزینه کمتری بابت سنگ‌تراشی و تولید قطعات پیش‌ساخته این نمای پرطرفدار، پرداخته می‌شود.


کاربرد سنگ تراورتن در طراحی نمای رومی

همانطور که در بالا اشاره شد، از سنگ تراورتن برای طراحی نمای رومی ساختمان استفاده می شود. دلیل این امر را میتوان در نوع جنس سنگ تراورتن دانست. چرا که سنگ تراورتن بافتی متخلخل دارد که به نسبت سنگ های دیگر وزن کمتری داشته و همچنین استاندارد های لازم برای قرار گیری در فضای باز را دارد. اما برخی از طراحان و کارشناسان برای کاهش هزینه های ساخت نمای رومی یا کلاسیک، به جای سنگ از سیمان سفید استفاده می کنند. دلیل این امر را میتوان در قیمت بالای سنگ های با کیفیت تراورتن روشن دانست.


کاربرد سیمان در طراحی نمای ساختمان

استفاده از سیمان در طراحی نمای رومی ساختمان بیشتر در ساختمان های ویلایی دیده می شود. علاوه بر سنگ و سیمان از بتن الیاف شیشه نیز در نمای رومی یا کلاسیک استفاده می شود زیرا بتن الیاف شیشه به سادگی در فرم های دلخواه شکل می گیرد و در نتیجه، هزینه تراشیدن و فرم دادن آن از تراشیدن و فرم دادن سنگ کمتر می شود.

اما در واقع، آن متریالی که به نمای رومی ساختمان عظمت، شکوه و اصالت می بخشد، سنگ های قیمتی است.

نمای سبک رومی با تراورتن عباس آباد در ایران

نمای رومی با سیمان یا سنگ؟

اگر در یک کلام بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم پاسخ ۱۰۰ درصد با سنگ است. چرا که در این سبک که قرار است عظمت و شکوه بنا به نوعی به رخ کشیده شود، نباید هزینه تمام شده ملاک تصمیم گیری باشد. بعلاوه اینکه ماندگاری، جلوه و ظاهر از کار درآمده قابل قیاس نخواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر توصیه میشود.

نمای رومی با سنگ تراورتن

بررسی همه جانبه نما روی سیمانی و سنگی:


مزایای سبک رومی در نما

  • القای حسی از ابهت، تجمل و مرفه بودن به کاربران و ناظران خارجی است.
  • با نورپردازی های وسیع به کار رفته در این نوع نما، ساختمان همانند یک جواهر درخشان و نورانی جلوه‌گر می‌شود.
  • با توجه به قدمت این سبک، نگرانی بابت از مد افتادن در آینده وجود نخواهد داشت.
نما رومی و اجزای آن در ایران

معایب سبک رومی نما

  • این سبک یک سبک غیر ایرانی و غربی است. با توج به بیشینه بسیار قدرتمند و غنی فرهنگ و معماری ایرانی، رواج این سبک و جایگزین شدن المان های غربی با ایرانی، خطر بزرگی برای نمای کلی شهر و حفظ اصالت معماری ایرانی خواهد بود. استفاده بیش از اندازه و غیر منطقی از سطوح و احجام پیش‌ساخته سنگی در ساخت نمای سنگی رومی اگرچه به ساخت جدیدترین نماهای سنگی می‌انجامد، اما سبب بروز تعارضات جدی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود. تقلید از معماری و نمای کلیساها و کاخ‌های اروپایی نمایان‌گر تغییر ذائقه معماری مردم و ایجاد انتظارات جدید در طراحی سازه‌های شهری است.
  • اجرای آن جزو سخت ترین و پرهزینه ترین نوع نماهای ساختمان است. این سختی و هزینه در نماهای سنگی بیشتر خواهد بود.
  • استفاده از این سبک به دلیل جزئیات فراوان با ضخامت های بالا و نیاز به زیر سازی های فلزی باعث افزایش وزن بنا خواهد شد.
ساختمان با نمای رومی

نحوه استعلام و برآورد قیمت نما رومی

با توجه به این که نما رومی متشکل از اجزای بسیار متنوع با فاکتور های متنوع است، نحوه استعلام و برآورد قیمت سنگ ها کمی پیچیده تر خواهد بود. برای پیشبرد اصولی این امر، معمار پروژه بایستی یک سند متشکل از تمامی اجزای مورد نیاز با ذکر جزئیات را آماده و ارائه نماید. برای راهنمایی بهتر و دیدن نمونه اجرا شده این سند میتوانید بخش هایی از یک سند آماده شده را در گالری زیر مشاهده نمایید.

همانطور که در گالری بالا مشاهده نمودید، برای تک تک اجزای نما رومی بایستی ابعاد – ضخامت – نوع طرح و نوع سنگ و تعداد یا متراژ به طور کامل مشخص گردد. تنها در این صورت میتوان استعلام دقیقی از قیمت و زمان تحویل ارائه داد.

نما رومی سفید، گران ترین و زیباترین

نما رومی سفید بایستی توسط سنگ های تراورتن یا چینی سفید اجرا شود. در نوع تراورتن این سنگ ها میتواند از بهترین انواع عباس آباد، آتشکوه و یا دره بخاری باشد. از بین انواع سنگ های چینی سنگ الیگودرز و ازنا نیز میتواند کاندید خوبی برای نما رومی سفید باشد. گالری زیر نمونه ای از نماهای رومی کار شده با روشن ترین سنگ های تراورتن است.

مشاهده ی قیمت سنگ نما:

با شماره های زیر تماس بگیرید
در صورت عدم برقراری ارتباط، شماره همراه خود را جهت تماس وارد نمایید.

تاریخچه و معرفی نمای رومی یا کلاسیک ساختمان

طراحی نمای رومی ساختمان از معماری کلاسیک و سبک ساختمان های روم و یونان باستان الهام گرفته است. تاریخچه نمای کلاسیک به قرن پنجم میلادی و زمان ثبات تمدن و هنر یونان باز می گردد. در قرن پنجم میلادی تمدن و فرهنگ یونان شکوفا شد و تاثیر عمیقی روی تمدن روم گذاشت. به طوری که معماری کلاسیک یونان در قرن های چهارم و پنجم میلادی تکامل پیدا کرد. همچنین با توجه به کشورگشایی هایی که در آن زمان انجام شد و دو تمدن روم و یونان بر روی بیشتر نقاط دنیا تسلط پیدا کردند، کشورهای بسیاری در نقاط مختلف دنیا از فرهنگ و معماری کشورهای یونان و روم تاثیر گرفتند.

features-roman-classic-building-facades

استفاده از نمای رومی در اروپا

پس از آن در قرن های نهم تا دوازدهم میلادی قدرت روم در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد به طوری که معماری رومی و یا کلاسیک در کشورهای اروپا رایج شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. به طوری که در کشور های اروپا کلیسا ها و قصرهای متعددی با دیوارها و طاق های بلند که سبک رومی به وضوح در آنها مشاهده می شد، پدید آمدند. دوره معماری رنساس فرانسه، ایتالیا و انگلیس که در قرن های پانزدهم و شانزدهم میلادی بود، بسیاری از معماران از بناهای رومی و یونان باستند الگو گرفتند و در طراحی نمای رومی ساختمان از آن سبک ها استفاده کردند که مورد توجه بسیاری از مردم آن زمان قرار گرفت.

در نهایت، در قرن نوزدهم میلادی معماری کلاسیک در اروپا توسعه یافت و رواج پیدا کرد. در این دوران، با الگو برداری از معماری های سنتی روم و یونان باستان، ساختمان هایی ایجاد شدند که شکوه، عظمت و اصالت را نمایان می کردند. حتی در این دوران سبک معماری کلاسیک روم و یونان به آمریکا هم راه پیدا کرد.

اما ساخت بناهایی با سبک معماری کلاسیک روم و یونان هزینه های زیادی را در برداشت به همین دلیل بود که این سبک معماری در اغلب ساختمان های بزرگ مانند کلیساها، دادگاه ها، دانشگاه ها و قلعه ها و مانند این موارد، دیده می شد. در واقع، سبک معماری روم و یونان باستان ساختمان نمایان کننده لوکس بودن ساختمان بوده است.

پرسش های متداول نما رومی

  1. مزایا و معایب نما رومی

    از مزیت ها ی نما رومی میتوان به زیبایی و جلوه بینظیر آن اشاره کرد و از معایب آن میتوان به مواردی همچون غیر مجاز بودن به عنوان نمای شهری، قیمت بالا، غیر بومی بودن اصالت و سنگین شدن بنا اشاره کرد.

  2. استعلام قیمت نما رومی چگونه است؟

    برای استعلام نما رومی بایستی تمامی ابزار ها و حجم ها مورد نیاز با ابعاد دقیق به همراه تعداد و نوع سنگ مشخص شود.

  3. نما رومی با چه سنگی اجرا میشود؟

    بهترین سنگ ها برای نما رومی سنگ های با کیفیت تراورتن مانند تراورتن آتشکوه و عباس آباد و دره بخاری هستند. البته که از دیگر سنگ ها نیز به وفور استفاده میشود.مانند تراورتن حاجی آباد یا آبگرم. اما غالبا رنگ و طرح آنها به طبع تیره تر و نا همگون تر (به سمت کرم و قهوه ای) خواهد شد.



انتشار در: 29 بهمن, 1398
بروز رسانی در: 5 اردیبهشت, 1403
دیدگاه‌ها
  1. مهران :

    عالی بود

    4 تیر 1401 - 8:36 ق.ظ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

81 + = 87

ضامن کیفیترضایت و اطمینان خاطر از خرید
تحویل سریعبارگیری از نزدیک ترین محل تولیدی
ضامن قیمت راهبرد ما، سود کمتر - فروش بیشتر
باشگاه مشتریانتخفیفات - شرایط ویژه فروش